EASA, de Europese veiligheidsorganisatie voor de luchtvaart, gaat een database met medische informatie van piloten opzetten. Dit meldt Reuters.
Met het opzetten van de database wil EASA het makkelijker maken om medische informatie van piloten te raadplegen, terwijl de privacy gewaarborgd blijft. Het beter toegankelijk maken van medische info was één van de aanbevelingen na de crash van vlucht 4U9525 van Germanwings.
De co-piloot pleegde zelfmoord door het toestel tegen een berg te laten vliegen. Hij had al langere tijd psychische problemen en was niet ”fit to fly’ verklaard. Doordat hij dit niet bij zijn werkgever meldde, kon hij toch vliegen. De psychiaters die hem behandelden, mochten door hun beroepsgeheim de maatschappij niet inlichten. Een andere aanbeveling was het verbeteren van psychologische testen, dat is bij veel maatschappijen al gebeurd.
Beveiliging
De veiligheidsorganisatie loopt wel tegen problemen met de informatiebeveiliging op; dit is aan de lidstaten zelf om te regelen. In Groot-Brittannië wordt aan artsen gevraagd of zij verdachte uitkomsten willen melden. In Duitsland is dat niet het geval. De taskforce die over de database gaat, wil een balans vinden tussen de privacy van de patiënt en de veiligheid van de passagiers. EASA heeft al laten weten dat het de zaken rond de databeveiliging overlaat aan de Europese Commissie.
Onderzoek
Duitsland kan ondertussen rekenen op speciale aandacht van de Commissie; er loopt een onderzoek naar het vernieuwen van licenties, waarbij de privacy van de piloot en het medisch beroepsgeheim zwaarder weegt dan de veiligheid.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!