IS claimt de MetroJet A321 te hebben neergehaald. Er is geen bevestiging en experts zeggen dat het onwaarschijnlijk is. Het luchtruim boven de Sinaï woestijn wordt echter al langer ontraden om over te vliegen.
De route boven de Sinaï is niet verboden gebied. De piloten van de MetroJet hielden zich aan alle regels. Vlak voordat de crash plaatsvond vlogen er ook een B747 van Cargolux, twee B737’s van Royal Flight en van Orenair en een andere A321 van Nordwind Airlines op de route, zegt security firma Jacdec.
Verschillende overheidsinstellingen waarschuwden eerder al voor vliegen boven het gebied. Het Britse NATS raadde aan niet onder 25.000 voet te vliegen. In maart adviseerde de FAA in een NOTAM dat piloten ‘extreem voorzichtig’ moeten zijn. Een jaar geleden, in november 2014, was het EASA die zei: “Because of insurgent activity all aircraft operators must be aware of the risk in terms of security in North Sinai.” Zowel de FAA als EASA zeggen dat er een significant risico is door de aanwezigheid van anti-aircraft wapens, inclusief raketlanceerders voor al het vliegverkeer onder 26.000 voet. In november 2014 vlogen er nog dagelijks 340 toestellen over het gebied. Allen boven de 26.000 voet.
Voor het gebied boven Oost-Oekraïne was ook een waarschuwing dat alleen hoog overgevlogen mocht worden.
Meer
Lees alles over de MetroJet A321 vliegramp in ons dossier.