Delta staakt de vluchten tussen Atlanta en Dubai, maar volgens Emirates zouden ze dat niet hoeven doen.
De concurrentie van de drie grote Golfmaatschappijen is de reden voor het besluit. Dit laat de maatschappij in een verklaring weten. Opmerkelijk is dat Emirates niet van Dubai naar Atlanta vliegt. De route is volgens Emirates winstgevend voor Delta met een loadfactor van 85%. Emirates zegt dit berekend te hebben op basis van ‘industry data’. Met die loadfactor zou de winst circa 7% zijn, ongeveer $ 10 miljoen per jaar. “By any airline’s standards, these are lucrative conditions and hardly reason to cease the Atlanta-Dubai service”, aldus Emirates. Delta zegt dat de route al tweejaar verlieslatend is.
Emirates zegt in een verklaring samen met de routeplanners te kijken of de route naar Atlanta kan worden opgestart zodra Delta het strijdtoneel verlaat.
De laatste vlucht van Delta vindt plaats op 11 februari 2016. “De 777’s die worden ingezet, worden verplaatst naar routes waar sprake is van een level playing field”, staat in de verklaring. De route Atlanta-Dubai wordt ‘verstoord’ door de Golfmaatschappijen. Emirates, Etihad en Qatar zouden worden gesubsidieerd door de regering, is het standpunt van Delta, American en United.
Tussen 2008 en 2014 zijn er volgens Delta elfduizend stoelen bijgekomen op routes tussen de VS en de Golfstaten. Het merendeel van deze stoelen is toegevoegd door de Golfmaatschappijen, stelt de maatschappij. Zelf vliegt Delta vier keer per week met een 777 heen en weer naar Dubai. Naar Doha en Abu Dhabi wordt niet gevlogen.


Hilversum