De eerst C919 van Comac is na jaren vertraging gebouwd.
Vanochtend Chinese tijd kwam het toestel uit de fabriek rollen en werd het voor de eerste keer officieel gepresenteerd.
In de “nabije toekomst” zullen de eerste grondtests worden gedaan. Volgens plannen zou het toestel dan over een klein jaar de eerste testvlucht kunnen maken. Daarvoor moeten volgens Comac eerst nog de Airborne systems en flight test apparatuur worden geïnstalleerd.
Het toestel komt in twee varianten, een all economy (168-174 stoelen) en een twee klassen (158 stoelen) indeling. Het toestel kan in de ER versie 5.555 km overbruggen. De normale versie vliegt 4.000 km. Comac heeft 517 bestellingen van 21 klanten, vooral uit China. Het moet het op gaan nemen tegen de B737 en A320. De motoren zijn ongeveer gelijk, de A320neo, B737Max en C919 krijgen elk de CFM Leap motor.
#C919 #rollout Maiden flight is expected in 2016 https://t.co/8E7fJrAB8F Photo by Zhang An'chao pic.twitter.com/TqihowSvBM
— ChinaAviationDaily (@China_Aviation) 2 november 2015
#COMAC #C919 with blue and green coatings: https://t.co/8E7fJrAB8F Photo by Yan Kangzhi #rollout pic.twitter.com/1WZbrX7qnd
— ChinaAviationDaily (@China_Aviation) 2 november 2015
Striking tailfin of the first #C919 #C919rollout pic.twitter.com/29joRVYvPX
— ChinaAviationDaily (@China_Aviation) 2 november 2015
First #C919 powered by Leap engines @CFM_engines https://t.co/8E7fJrAB8F #C919rollout pic.twitter.com/iNjXn83Xud
— ChinaAviationDaily (@China_Aviation) 2 november 2015
#BREAKING COMAC Rolls Out First C919 in Shanghai https://t.co/8E7fJrAB8F #COMAC #C919 #aircraft pic.twitter.com/AXHXjvV29y
— ChinaAviationDaily (@China_Aviation) 2 november 2015
Honeywell Supports COMAC's #C919 Roll-out https://t.co/54lEDBd1Iw @Honeywell_Aero pic.twitter.com/Brg5T2SSAn
— ChinaAviationDaily (@China_Aviation) 2 november 2015