fbpx
NieuwsOnderwerpenVliegvelden

Brandstoftekort stopt mogelijk Nepalese maatschappijen

Nepal heeft niet voldoende brandstof voor binnenlandse vluchten. Mogelijk worden deze binnenkort gestaakt.

Nepal heeft al langer te maken met grote brandstoftekorten. Internationale vluchten kunnen al een maand niet tanken op Kathmandu Airport. Deze toestellen komen met voldoende brandstof binnen om ook weer weg te kunnen. Korte vluchten vliegen in één keer naar de eindbestemming, de langere vluchten maken nog een tussenstop voor kerosine. Deze maatregel is ingevoerd zodat er voldoende brandstof is voor binnenlandse vluchten.

De brandstof komt sinds kort binnen dankzij de Nepal Airline Corporation die per vliegtuig brandstof uit India importeert voor de Nepal Oil Company. Deze route via NAC en NOC is de enige manier om aan brandstof te komen. Er komt nu zo weinig brandstof binnen dat zondag al enkele binnenlandse vluchten niet uitgevoerd kunnen worden. Hiervoor werd per tankwagen brandstof geleverd vanuit India.

Volgens Nepal beperkt India de verkoop van olie sinds twee maanden en schroeft de hoeveelheid steeds verder terug. India zegt de brandstof niet te kunnen leveren omdat er een blokkade is van een opstandige groepering bij de grens tussen Nepal en India. Nepal en China zijn in gesprek voor een alternatief voor de Indiase brandstofleveringen. India zegt nu ook per vliegtuig te willen gaan leveren.

Nu vliegt een B757-200 van Nepal Airlines naar Kolkata in India om de tanks helemaal vol te gooien met in totaal 33 ton aan brandstof. De trip kost 7,5 ton en met de nodige reservebrandstof kan er per keer ruim 20 ton uit het toestel worden gehaald. Alleen voor binnenlandse vluchten is 50 ton per dag nodig. Een liter kost in Kolkata € 0,59 en wordt in Kathmandu voor € 1,87 verkocht.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Joeri van Ormondt

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde artikelen

Back to top button