Nepal heeft niet voldoende brandstof voor binnenlandse vluchten. Mogelijk worden deze binnenkort gestaakt.
Nepal heeft al langer te maken met grote brandstoftekorten. Internationale vluchten kunnen al een maand niet tanken op Kathmandu Airport. Deze toestellen komen met voldoende brandstof binnen om ook weer weg te kunnen. Korte vluchten vliegen in één keer naar de eindbestemming, de langere vluchten maken nog een tussenstop voor kerosine. Deze maatregel is ingevoerd zodat er voldoende brandstof is voor binnenlandse vluchten.
De brandstof komt sinds kort binnen dankzij de Nepal Airline Corporation die per vliegtuig brandstof uit India importeert voor de Nepal Oil Company. Deze route via NAC en NOC is de enige manier om aan brandstof te komen. Er komt nu zo weinig brandstof binnen dat zondag al enkele binnenlandse vluchten niet uitgevoerd kunnen worden. Hiervoor werd per tankwagen brandstof geleverd vanuit India.
Volgens Nepal beperkt India de verkoop van olie sinds twee maanden en schroeft de hoeveelheid steeds verder terug. India zegt de brandstof niet te kunnen leveren omdat er een blokkade is van een opstandige groepering bij de grens tussen Nepal en India. Nepal en China zijn in gesprek voor een alternatief voor de Indiase brandstofleveringen. India zegt nu ook per vliegtuig te willen gaan leveren.
Nu vliegt een B757-200 van Nepal Airlines naar Kolkata in India om de tanks helemaal vol te gooien met in totaal 33 ton aan brandstof. De trip kost 7,5 ton en met de nodige reservebrandstof kan er per keer ruim 20 ton uit het toestel worden gehaald. Alleen voor binnenlandse vluchten is 50 ton per dag nodig. Een liter kost in Kolkata € 0,59 en wordt in Kathmandu voor € 1,87 verkocht.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!