Emirates wil meer data van de Airbus en garanties van Boeing voordat het een beslissing maakt welk medium size wide-body het koopt.
CEO Tim Clark zegt dit in een interview met Aviation Week. De grote carrier komt op de Dubai Airshow niet met een aankondiging van een bestelling omdat er nog geen besluit is over de medium wide-body en Airbus nu niet met de A380neo komt.
Emirates heeft nog vragen voor beide fabrikanten voordat een besluit wordt genomen. Clark zegt geen extra eisen aan de B787-10 te gaan stellen zoals hij eerder wel deed. Het meeste van wat Emirates met het toestel zou willen kan het doen, zo zegt Clark. Hij wil wel dat Boeing garanties afgeeft over wat ze nu zeggen dat het toestel gaat kunnen. Van Airbus wil Clark dat er snel meer toestellen geleverd gaan worden zodat er meer gegevens komen over betrouwbaarheid en prestaties. Eerst moeten meer toestellen bij meer maatschappijen vliegen wil Emirates tot een besluit overgaan. De maatschappij is bereid nog een jaar te wachten op meer data. Overigens heeft hij geen twijfel dat het een goed toestel is.
De B787’s of A350’s moeten de vloot van A330’s, A340’s en B777-200ER’s gaan vervangen. Het zijn de kleinste toestellen waar Emirates mee vliegt. De capaciteit van dit deel van de vloot vergroten vindt de topman een slecht idee. Hij zal daarom een mix van B787-9 en -10’s óf A350-900 en -1000’s bestellen. Eerder annuleerde de maatschappij een bestelling van 70 A350’s omdat het toestel niet aan de initiële eisen voldeed.
Dubai Airshow
Alles over de Dubai Airshow in ons dossier.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!