• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Schiphol krijgt vergunning voor 500.000 vluchten, hoogoplopende kritiek

    26/09/2023

    KLM plaatst opnieuw grote bestelling bij Airbus

    26/09/2023

    Austrian Airlines veroordeeld voor greenwashing

    25/09/2023

    Staking KLM-piloten gaat toch niet door

    25/09/2023

    Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

    23/09/2023
  • Achtergrond

    Nieuw! Nieuw? De Beech 360

    23/09/2023

    Wie (niet) vliegt is gek

    23/09/2023

    Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

    17/09/2023

    Met de nieuwe Cessna Caravan EX op pad | Flight Report

    17/09/2023

    Oefening parachutisten op bijzondere plek | Reportage

    16/09/2023
  • Editors’ choice

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023

    Transavia 737’s wijken uit na incident

    18/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Column Goof Bakker: tante Agaath en de mooie vormen…
Column

Column Goof Bakker: tante Agaath en de mooie vormen…

Goof BakkerBy Goof Bakker09/11/2015Updated:28/08/20202 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Een paar jaar later, waarschijnlijk rond 2005, werd ik weer uitgenodigd door Boeing, om op de hoogte gebracht te worden van de vorderingen die men inmiddels met het Dreamliner-project had gemaakt.

Ik weet nog maar vaag wáár het was: ik meen de hangar van de Dutch Dakota Association. Daar werd met behulp van een grote hoeveelheid powerpoint-grafieken duidelijk gemaakt dat een lichter vliegtuig minder brandstof gebruikt. Groot nieuws. De unique selling proposition was omgebogen van een comfort-verhogende naar een brandstof-besparende kunststof romp.

Tijdens de koffie-met-gebak kwam ik in gesprek met de ingenieur die de gehele presentatie voor zijn rekening had genomen. Een sympathieke meneer met een Duits accent, herinner ik me nog.

Ik meldde hem dat ik het allemaal best geloofde van dat gewicht en zo, maar toch ernstig teleurgesteld was in het project. De Dreamliner was namelijk intussen een stuk minder mooi geworden. Het enorme, dolfijn-achtige, naar achter zwiepende richtingsroer was op de nieuwe powerpoint-plaatjes alweer behoorlijk richting mainstream omgekat. Saaaai.

De Duitse meneer lachte een beetje meewarig. “Een gek”, zag ik hem denken. “Niet lachen, normaal reageren. Dat heb ik op de PR-cursus geleerd.”

Hij had wel een idee hoe het kwam. Geïnspireerd door de oneindige vormenrijkdom die kunststof mogelijk maakt, had de promotie-afdeling van Boeing bij de eerste artist impressions de vleugels en de staart lekker puntig vormgeven. Een beetje zoals Onze Lieve Heer, of zo u wilt Charles Darwin, dat met Flipper de Dolfijn gedaan heeft, zeg maar. De romp was ook al Luigi Colani-achtig. Geen bulkhead hetzelfde. Zoals bij de Constellation. Ook dat werd later teruggeschroefd: de Dreamliner kreeg al snel een conventionele romp. Model toiletrol.

Raar, en jammer. Want met kunststof kun je immers fröbelen en knutselen en zoveel je wilt. Terwijl een conventioneel vliegtuig van een soort quilt van aan mekaar gepopnagelde aluminium vierkantjes, rondjes en driehoekjes blijft. Zet maar eens een kunststof zweefvliegtuig naast een Cessna-172, dan begrijpt u meteen wat ik bedoel.

Weer een tegenvaller. Die revolutionaire Dreamliner, waar ik intussen toch een zekere liefde voor had opgevat, had weer wat glans verloren. Nu zelfs letterlijk.

Was tante Agaath destijds al overleden, dan weet ik niet of ik haar zorgvuldig bijeen gespaarde erfenis op deze Bijzondere Boeing gezet had. Waarom dan nu uiteindelijk wel? Volgende keer meer.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Column Goof
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Goof Bakker
  • Website
  • Facebook

Columnist en mede-eigenaar van Up in the Sky. Goof heeft zijn sporen verdiend als reclametekstschrijver en schrijft nog altijd over luchtvaart. Hij publiceerde onder andere in NRC Handelsblad en de Volkskrant. Zijn columns verschijnen zowel op Up in the Sky als in Piloot & Vliegtuig. Regelmatig kiest Goof het luchtruim, de ene keer in een Cessna O-2A, de andere keer in een Yak-52.

Related Posts

Schiphol krijgt vergunning voor 500.000 vluchten, hoogoplopende kritiek

26/09/2023Redactie

Londen Gatwick geveld door corona

26/09/2023Redactie

Ook vakbond roept op tot ontslag topman Qantas

26/09/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

Schiphol krijgt vergunning voor 500.000 vluchten, hoogoplopende kritiek

26/09/2023

Londen Gatwick geveld door corona

26/09/2023

Ook vakbond roept op tot ontslag topman Qantas

26/09/2023
Populair

Applaus na optreden A320-passagiers

24/09/2023

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023

Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

23/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?