Air France – KLM vervoerde in oktober meer passagiers ten opzichte van vorig jaar. Aan boord van de toestellen zaten in totaal zeven miljoen passagiers, een stijging van 2,8 procent.
In het long-haul segment werden 1,7 procent meer passagiers verwelkomd. De grootste groeimarkt was het Midden-Oosten, daar gingen 5,3 procent meer passagiers mee, Azië staat onderaan met 0,6 procent. Het aantal vluchten naar Azië wordt afgebouwd, voor de winter focust het bedrijf op Noord-Amerika en de Caraïben.
Op vluchten naar Latijns-Amerika kwam meer capaciteit (vijf procent extra) doordat KLM de cirkelroute van Amsterdam naar Bogota en Cali verder uitbouwt. Naar Azië wordt de capaciteit juist afgebouwd, binnenkort vervallen de vluchten naar het Japanse Fukuoka (KLM) en naar de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur (Air France).
De loadfactors gingen bijna overal omhoog: alleen naar Latijns-Amerika en de Caraïben werd een lichte daling genoteerd. Op de short- en medium-haul routes nam de beschikbare capaciteit af, maar ook daar steeg de bezettingsgraad. De vrachttak lijkt een zieltogend bestaan te lijden, de capaciteit werd met 32 procent verminderd.
Transavia
De cijfers van Transavia zijn niet meegenomen in de berekeningen. De maatschappij is de grootste stijger binnen het concern, volgens het moederbedrijf komt dat door de versnelde uitbreiding van Transavia France. In totaal vervoerde de low-cost dochter 1,1 miljoen passagiers, een stijging van 11,9 procent.