Dubai Airports zoekt naar manieren om de capaciteit van Dubai International Airport (DXB) te vergroten. Het gaat om zowel de terminal als de airside kant van het vliegveld. Dit vertelt de CEO van Dubai Airports, Paul Griffiths, op de Dubai Airshow.
Dubai International heeft te maken met een stapeling van vluchten in de aanloop naar de verbouwing van het andere vliegveld, Dubai World Central (DWC). Dit komt doordat de grootste maatschappij van Dubai, Emirates, sneller groeit dan verwacht. Griffiths is bezorgd dat de ondercapaciteit ervoor zorgt dat veel vliegverkeer zal moeten worden afgewezen voor een lange periode, tenzij er creatieve oplossingen worden gevonden.
Er wordt verwacht dat Dubai in 2020 100 miljoen passagiers zal gaan verwerken, waarbij DWC van de huidige vijf tot zeven miljoen zal worden uitgebreid naar ruim 26 miljoen. Fase twee van de verbouwing van Dubai World Central zal op z’n vroegst in 2025 afgerond worden, waarna de capaciteit wordt vergroot naar ongeveer 120 miljoen passagiers.
Volgens Griffiths moet Dubai vooral op zoek naar nieuwe technieken en manieren waardoor het vliegveld de passagiers sneller kan verwerken. Het automatiseren van het check-in proces is een van die nieuwe technieken. Daarnaast moet de nieuwe approach procedure ook gaan bijdragen aan de verhoging van capaciteit. Wanneer die goedgekeurd wordt, zullen wide-body vliegtuigen vooral op de noordelijke runway gaan aanvliegen en zullen kleinere vliegtuig met een grotere dichtheid op de zuidelijke runway gaan aanvliegen, waardoor meerdere toestellen kunnen worden verwerkt.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!