fbpx
AirlinesFinancieelNieuwsOnderwerpen

Gesprekken over verplaatsen belang Transavia

Het kan voor Nederland goed zijn als een deel van Transavia in handen komt van Transavia Company, een aparte tak binnen Air France-KLM. Dit schrijven minister Dijsselbloem van Financiën en staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer.

Diverse Kamerleden hebben vragen gesteld naar aanleiding van berichtgeving in de Franse krant La Tribune en de Telegraaf. Daarin werd gesteld dat Air France probeert om Transavia weg te kapen bij KLM. Volgens de bewindslieden wordt er overleg gevoerd over de ‘governance structuur’ binnen Transavia Nederland. Of daar iets in wijzigt, is nog niet bekend. Transavia is een 100 procent dochter van KLM.

Wel wordt gesproken over het verplaatsen van een ‘minderheidsbelang’ in Transavia naar de Transavia Company. Dit is een zelfstandig onderdeel binnen Air France – KLM. “Wanneer hiermee een betere samenwerking en synergie wordt bereikt en de efficiency wordt bevorderd, zou dat een goede zaak kunnen zijn”, schrijven Dijsselbloem en Dijksma.

Transavia France

Transavia heeft een belang van veertig procent in de Franse zustermaatschappij Transavia France. Dit aandeel wordt volgens Air France-KLM ook verplaatst naar de Transavia Company. De andere aandelen zijn in handen van Air France.

 

 

 

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button