De Japanse maatschappij ANA denkt eraan om passagierstoestellen om te bouwen naar vrachtvliegtuigen. Hiermee hoopt de maatschappij de kosten te drukken en te kunnen groeien. Dit meldt Reuters.
Dat ANA wil groeien is opmerkelijk, omdat de luchtvrachtmarkt er niet heel florissant voor staat. Aan de andere kant is ANA sinds een aantal jaar de enige Japanse passagiersmaatschappij met vrachttoestellen; concurrent Japan Airlines stopte in 2010 met de full-freighters. ANA wil Boeing 767’s ombouwen naar full-freighter. Op dit moment vliegen er al elf 767-300F’s. Van de elf vervoerden acht toestellen ooit passagiers.
Volgens CEO Osuma Shinobe gebruikt de carrier bij voorkeur bestaande toestellen als freighters in plaats van nieuwe toestellen te bestellen. De 767’s worden geleidelijk vervangen door de 787. Hij wil veel voordeel halen uit een nieuwe vrachthub in Okinawa. Veel bestemmingen in Azië zijn vanaf daar binnen vier uur te bereiken.
Volgens cijfers van de IATA groeide de luchtvrachtmarkt in Azië het afgelopen jaar met 0,3 procent.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

