Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Schiphol sleept zonnepark voor de rechter

    20/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

    23/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Hans de Jong: de achterkant van het gelijk
Column

Hans de Jong: de achterkant van het gelijk

Hans de JongDoor Hans de Jong16/11/2015Leestijd: 5 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De media staan al maandenlang bol van de berichtgeving rondom het Koningsdrama dat zich lijkt af te spelen tussen KLM en Air France. Eerder deze week nog het gerucht dat Transavia zou worden overgeheveld naar het Franse deel van de KL/AF combinatie, waarop Staatssecretaris Dijksma, nu inmiddels verantwoordelijk voor het Nederlandse luchtvaartbeleid, hals over kop naar Parijs afreisde om aan te geven dat dit wat de Nederlandse overheid betreft niet de bedoeling kon zijn. Brandje geblust?! Minister Dijsselbloem heeft namens de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu in een brief van 9 november de zorgen van de verschillende Kamerleden willen wegnemen en heeft daartoe een brief geschreven aan de Voorzitter van de Tweede Kamer.

Afgelopen week opnieuw twee nieuwe berichten. Eerst het bericht van een Eindhovense ondernemer die, door middel van crowdfunding, KLM wil losweken van Air France en daar €900 miljoen wil ophalen. “Air France parasiteert op KLM” luidt het bericht. Het andere bericht komt vanuit de Franse hoek. De Franse vakbond UNSA Aérien is verbolgen over het feit dat de hub Charles de Gaulle stagneert terwijl Schiphol groeit met vijf procent. Die gewiekste Nederlanders toch, hoe flikken ze het weer?! Ook steekt het de vakbond dat Air France lijnen moet sluiten en er bij KLM routes en frequenties bijkomen. Het management van AF krijgt de schuld. Niet de vakbonden die, naar het lijkt, geen enkel middel schuwen om hun gelijk te halen en om verworven rechten te behouden. Wat is die grote boze buitenwereld toch oneerlijk.

De vakbonden vergeten daarbij gemakshalve dat nog maar een paar weken geleden diezelfde leden van de vakbond de verantwoordelijke manager van AF letterlijk de kleren van het lijf scheurden. Waarom; omdat het management vanuit haar verantwoordelijkheid noodzakelijke kostenbesparingen wilden doorvoeren, nadat die maandenlang eerder door diezelfde vakbonden waren getraineerd. KLM daarentegen had in diezelfde periode wel overeenstemming bereikt met de verschillende vertegenwoordigingen van cockpit, cabine en grondpersoneel. Ook dat is niet zonder pijn gegaan neem ik aan. Dat lijkt me echter wel een wezenlijk verschil. Van het management van AF moeten de bond het kennelijk dus niet hebben, dus nu moet vadertje staat aan de bak. Geen ontslagen en bevriezing van de markttoegang tot de Franse markt voor Golf carriers. Staatssecretaris Mansveld ging de Fransen al voor in het verder buiten de deur houden van de Golf carriers. Diezelfde Franse vadertje staat heeft nog recentelijk de golfcarriers landingsrechten toegekend op de regionale Franse luchthavens Nice en dat onder druk van andere Franse belangen, de levering van Airbus vliegtuigen. Hoeveel Franse “beurre” kan je op je hoofd hebben. De vraag die je jezelf dan ook gerust kunt stellen is of het met deze partner keuze ooit goed kan komen. Het lijkt me dat de wittebroodsweken inmiddels toch wel voorbij zijn dus er lijkt een wezenlijk verschil in bedrijfsfilosofie.

Jarenlang heb ik door mijn functie te maken gehad met de KLM. We hadden toentertijd uiteraard af en toe onze verschillen van mening, maar ik had en heb nog steeds grote waardering voor het ondernemerschap en motivatie die in de genen zit van elke KLM-er. AF daarentegen heeft alle kenmerken van een log en niet slagvaardig Staatsbedrijf en de relatie tussen Staat en bedrijfsleven is een wezenlijk andere dan die tussen KLM en de Nederlandse Staat. Het governance model verschilt principieel. Gelukkig zou ik zeggen, anders had KLM zich nooit kunnen ontwikkelen tot de mondiale speler die het nu (nog) is. Hoewel ik emotioneel wel de nodige sympathie kan opbrengen voor het Eindhovense idee voor crowdfunding, denk ik niet dat dit de oplossing gaat bieden. Het tegenwoordige luchtvaartmodel is een complexe en de ontwikkeling van mondiale netwerken en bijbehorende synergiën die onlosmakelijk verbonden zijn met samenwerking, maken het voor KLM lastig, zo niet onmogelijk, om stand alone verder te gaan. Vooralsnog lijkt me dan ook de enige reële keuze om door te gaan op de ingeslagen weg. De vraag of het losweken van KLM van AF een realistische optie is lijkt me eerlijk gezegd een gepasseerd station.

De traditioneel defensieve Franse houding moet echter – wat mij betreft – wel met alle mogelijke middelen worden bestreden en ik wens Pieter Elbers en zijn team dan ook veel succes toe om de normen en waarden die het bedrijf de afgelopen decennia heeft opgebouwd, waar mogelijk en voor zover redelijkerwijze verwacht mag worden, te blijven verdedigen. Waar mogelijk moet de Nederlandse overheid binnen de beperkte mogelijkheden die ze nog heeft tot beïnvloeding KLM daar in steunen. Het bezoek van de Staatssecretaris aan Parijs laat in ieder geval – en gelukkig – zien dat de Nederlandse overheid niet zo maar dingen over haar kant laat gaan.

Defensief gedrag ligt ons niet zo goed en bij het kopiëren van de Franse aanpak kunnen we alleen maar meer verliezen. Daar zijn ze veel beter in. De tijd zal leren hoe het Koningsdrama uiteindelijk zal eindigen. Helaas is de glazen bol even niet voorhanden. Ik ga er vanuit dat er de komende tijd nog veel geschreven gaat worden over deze ongelukkige vrijage en ik beloof u dat ik dit zal blijven volgen.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Air France-KLM Column Hans Hans de Jong
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Hans de Jong

Columnist. Hans is onafhankelijk luchtvaartconsultant. Hij helpt Indonesië om de luchtvaartveiligheid te verbeteren en is voorzitter van de Stichting vrienden van AviAssist. Hans maakte voor Nederland ruim honderd bilaterale luchtvaartafspraken.

Gerelateerde Artikelen

Drastische maatregel legt Qatar Airways-vluchten aan banden

23/06/2025Redactie

British Airways-crew ‘hele nacht wakker gehouden’

23/06/2025Aimee Kniese

Staking dreigt bij easyJet in Spanje

23/06/2025Redactie
Recent

Drastische maatregel legt Qatar Airways-vluchten aan banden

23/06/2025

British Airways-crew ‘hele nacht wakker gehouden’

23/06/2025

Staking dreigt bij easyJet in Spanje

23/06/2025
Populair

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?