American Airlines past haar loyaltyprogramma aan. Vanaf de tweede helft van 2016 krijgen passagiers ook bij AA miles op basis van hoeveel ze betalen en niet op basis van de afstand die ze afleggen. Dit meldt Reuters.
De verandering werd al lange tijd verwacht, American was de laatste van de grote Amerikaanse maatschappijen die het frequentflyer programma nog niet had aangepast. Delta en United gebruiken eenzelfde systeem.
Dat American langer wachtte met de verandering, had te maken met de fusie met US Airways in 2013. De maatschappij wilde passagiers en personeel niet overvoeren met veranderingen. Deelnemers aan het loyalty programma krijgen straks vijf miles voor iedere dollar die ze uitgeven aan tickets, elitemembers krijgen nog meer miles.
Minder miles
Met de invoering van het nieuwe programma verandert ook de hoeveelheid miles die nodig is voor een gratis vlucht. Voor bestemmingen in Latijns Amerika zijn minder miles nodig, voor sommige bestemmingen in Azië en Europa juist meer. “De verandering is vanwege een verschuiving tussen vraag een aanbod”, stelt de maatschappij.