De Nederlandse overheid probeert de positie van KLM te beschermen op Schiphol, maar volgens Emirates-topman Tim Clark werkt dat beleid averechts. “De regering moeten zich afvragen wat het belangrijker vindt: de belangen van Schiphol of KLM. Meer A380’s is goed voor Schiphol en goed voor Nederland.”
In een interview met het Financieele Dagblad zegt Clark niet te begrijpen waarom zijn maatschappij niet twee keer per dag met een A380 mag vliegen. “Vijfhonderd extra passagiers. Waarom zou Schiphol dat niet willen?” Emirates vliegt nu ‘s avonds met een Boeing 777-200 op Schiphol, maar wil die avondvlucht ook graag uitvoeren met een A380. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wil nog geen goedkeuring afgeven voor de inzet van het grotere toestel. Aanvragen voor nieuwe slots worden sinds mei door het ministerie geweigerd.
Clark geeft geen concreet antwoord op de vraag wat hij doet als de overheid blijft tegenstribbelen, maar wijst op de voordelen die zijn maatschappij biedt. “Wij vliegen naar bestemmingen waar Nederlanders heen willen, zoals Australië en Nieuw-Zeeland, plekken waar Air France-KLM niet heen gaat. Waarom zou je Nederlandse consumenten belemmeren om daar heen te vliegen?” zegt hij. Emirates is wat hem betreft geen bedreiging voor Schiphol, omdat de maatschappij slechts twee procent van de internationale vluchten uitvoert vanaf de luchthaven. “Ik heb geen idee hoe dat de positie van KLM kan beschadigen.”
Niet afhankelijk
Zelfs als KLM ten onder gaat, blijft Schiphol volgens Clark een grote luchthaven. “Amsterdam is niet zo afhankelijk van KLM als wordt gesuggereerd”, stelt hij. De topman suggereert dat er met twee maten gemeten wordt, omdat een carrier als easyJet mag uitbreiden op Schiphol. “Wie groeit op dit moment op Schiphol? KLM of EasyJet? Ga je ook EasyJet tegenhouden omdat het concurreert met KLM?” vraagt Clark zich af. Hij erkent dat Schiphol Emirates betaald heeft om naar Amsterdam te komen, maar ziet daar niets oneerlijks in. “Zoals veel luchthavens geeft Schiphol marketingsteun aan luchtvaartmaatschappijen. KLM krijgt het ook.”
Toekomst
Ook over Air France – KLM moet volgens Clark vooral kijken naar de kosten en naar de toekomst om weer winstgevend te worden. “Hoe wil Air France-KLM zich afficheren? Bepaal welke positie je de komende vijftig jaar wil innemen en wees meedogenloos in het nastreven van dat plan”, legt hij uit. Als succesvoorbeeld noemt hij IAG, waarbij British Airways winstgevend, terwijl Emirates 35 keer per week naar Heathrow vliegt.
Imago
Een eventuele overname van KLM zal niet door Emirates gebeuren. “Wij doen geen overnames”, zegt Clark. Het imago van KLM is niet meer wat het geweest is. De Brit vloog zelf vroeger vaak met KLM vanaf Aruba. “Toen was het één van de iconen van de luchtvaart. Dat is veranderd toen ze samen gingen met Air France.” Gevraagd naar het imago van KLM nu is Clark helder. “Boze personeelsleden die het shirt van hun leidinggevenden rukken”, zegt hij met een verwijzing naar de taferelen in september in Parijs.