Boeing heeft donderdag bevestigd dat het twee orders binnen heeft voor de 747-8, zonder in te gaan op door wie ze zijn geplaatst en of het passagiers- of vrachttoestellen betreft. Met de nieuwe orders wordt een periode van ruim anderhalf jaar afgesloten waarin geen enkele 747-8 werd aangekocht.
De orders brengt het totaal naar 24 dat Boeing van de 747-8 moet bouwen, aldus een Boeing official. Nu wordt er nog 1,3 toestellen gebouwd per maand, maar vanaf maart wordt dit teruggebracht naar 1 toestel. Dit houdt in dat bestelde toestellen twee jaar op zich zullen laten wachten.
Boeing is niet de enige vliegtuigbouwer die merkt dat de vraag naar viermotorige toestellen verkleint ten gunste van tweemotorige ontwerpen. Zo zijn er voor de vergelijkbare A380 jumbo jet sinds 2013 geen nieuwe orders binnengekomen. Airbus overweegt nu de tienjarige vliegtuigmotoren te upgraden om verkoop te stimuleren.
Hoewel het stil is geweest, heeft de Russische vrachtmaatschappij Volga-Dnepr Group in juni aangegeven twintig 747-8s aan te willen schaffen. Ook de Amerikaanse Air Force zou een niet nader gespecificeerd aantal 747-8s willen kopen voor de presidentiële vloot. Bovendien zullen de minstens 143 oudere 747 vrachttoestellen vervangen moeten worden, zo redeneert Boeing. Ook ziet het plaats voor 540 zeer grote toestellen in de komende twintig jaar, waar Airbus een markt ziet voor 1.551 vergelijkbare toestellen.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!