Garuda Indonesia stopt met het huppeltje naar Londen vanaf Schiphol. De flag carrier van Indonesië gaat direct op Londen vliegen en stopt daarom met het vanuit Amsterdam heen en weer vliegen naar Gatwick Airport.
De maatschappij gaat vanuit Jakarta naar Heathrow vliegen, waar het onlangs slots voor heeft weten te krijgen. Dat meldt CAPA deze week. Vanaf maart 2015 stopt Garuda met het verlengen van de Amsterdam-vlucht naar Londen.
Minder nieuwe toestellen
De plannen om naar Frankfurt en Parijs te gaan vliegen gaan voorlopig weer in de kast. De uitbreiding op medium- en long-haul vluchten wordt behoorlijk vertraagd. Ook de geplande afname van nieuwe toestellen wordt beperkt. Op de Paris Airshow tekende Garuda een letter of intent om 30 B787’s te kopen en een tweede LOI voor 30 A350’s. CAPA schrijft nu dat slechts één van de twee wordt omgezet in definitieve bestellingen. Welke dat wordt moet eind 2015 duidelijk worden.
Inkrimpen long-haul vloot
Nog dit jaar gaat één A330-200 de vloot verlaten waarmee het aantal long-haul toestellen op 33 uitkomt. De maatschappij heeft dan 13 A330-300’s 9 A330-200’s, 9 B777-300ER’s en 2 B747-400’s. In 2016 komt de laatste B777-300ER nog in de vloot. Garuda heeft geregeld dat er nog vier A330’s eerder terug kunnen en hoopt de zes nog in bestelling staande A330’s te kunnen annuleren. De hoop is dat er eind 2015 25 A330’s in de vloot zijn, terwijl het er eerder 29 hadden moeten zijn. Dat Garuda probeert A330’s te annuleren zou kunnen betekenen dat het contract voor A350’s wordt getekend en niet voor B787’s. Het ‘inleveren’ van A330’s zou part of the deal kunnen worden bij de A350 koop.
Londen
De route naar Londen zal eerst met een tussenstop op Singapore worden gemaakt (op de heenweg). Dit is omdat er problemen zijn met de startbaan van Jakarta. Deze kan het maximale gewicht niet aan. Zodra de baan in 2017 gerepareerd is zal Garuda rechtstreeks gaan vliegen naar Londen Heathrow. De route zal vier keer per week worden gevlogen vanaf maart 2016. Landing en vertrek op Heathrow zal in de avond zijn. Hierdoor is een overstap van en naar Australië op Jakarta lastig. Garuda zal het op de route vooral van deze verbinding moeten hebben.
De maatschappij zelf kon tegenover Up in the Sky nog geen commentaar geven op het besluit om de route aan te passen.