Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Wil om natuurvergunning Schiphol te vernietigen

    10/12/2023

    Het verhaal achter de KLM 777 ‘Orange Pride’

    09/12/2023

    747 en MD-11: echte vliegtuigen die muziek maken

    09/12/2023

    Rvc KLM heeft nieuwe voorzitter

    08/12/2023

    Gemoderniseerde Apaches gearriveerd

    08/12/2023
  • Achtergrond

    Het verhaal achter de KLM 777 ‘Orange Pride’

    09/12/2023

    747 en MD-11: echte vliegtuigen die muziek maken

    09/12/2023

    De eerste Airbus van KLM | Column

    03/12/2023

    IPB met KLM naar Bitter Bolivia | Column

    02/12/2023

    Kijkje achter KLM-schermen bij speciaal vervoer

    02/12/2023
  • Editors’ choice

    Het verhaal achter de KLM 777 ‘Orange Pride’

    09/12/2023

    747 en MD-11: echte vliegtuigen die muziek maken

    09/12/2023

    KLM 787 dag na incident nog steeds aan de grond

    07/12/2023

    Uitdaging voor KLM: ‘Groot probleem’

    07/12/2023

    Nieuwe datum voor komst eerste Airbus A321 van Transavia

    06/12/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Lage brandstofprijzen zijn gevaarlijk – Commentaar
Column

Lage brandstofprijzen zijn gevaarlijk – Commentaar

Joeri van OrmondtDoor Joeri van Ormondt21/11/2015Update:28/08/2020Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het gaat goed met de luchtvaart. Wat bepaalde aspecten betreft dan. De meeste economieën zitten in de lift en daarmee de ticketverkopen. Tegelijk zijn de brandstofprijzen historisch laag, waardoor de kosten gedrukt worden. De brandstof kosten kunnen wel tot een derde van de totale kosten zijn, dus die impact is enorm. En maatschappijen hoeven er niet veel voor te doen.

De luchtvaart is een industrie waarbij slechts een zeer klein percentage van de omzet overblijft voor de winst. Een flinke beperking van en van de twee grootste kostenposten is dan een geschenk uit de hemel. Alleen voor wie?

Maatschappijen die hun financiële zaakjes op orde hebben, zoals Ryanair, easyJet en British Airways (en moederbedrijf IAG) profiteren big time. Ook lijkt de kostenbesparing lekker voor de slechtst presterende jongetjes van de klas (qua bedrijfsvoering dan), zoals Air France-KLM en Lufthansa. Eindelijk is er een beetje lucht.

Dit lijkt leuk, maar de valkuil is enorm. De urgentie om te hervormen lijkt weg doordat er weer (wat) winst is. De totale uitgaven dalen wat, tot onder de inkomsten. Het is echter een tijdelijke daling. Dat de kosten van overhead en personeel zijn nog steeds enorm. En zodra de brandstofprijzen weer stijgen worden de winsten weer verliezen. De schuld die al jaren aanwezig is wordt niet weggewerkt.

In goede tijden moet er een buffer worden opgebouwd om de slechte tijden te kunnen overleven. In het geval van Air France-KLM zou de megaschuld moeten worden weggewerkt.

Er zijn legio argumenten aan te voeren waarom dit niet gebeurt. Onder de streep is het echter noodzaak. Er worden wel stapjes gezet, bijvoorbeeld de akkoorden met de vakbonden bij KLM.

De olieprijzen zullen gaan stijgen, de bron is immers eindig en economien in Azië en Afrika komen steeds meer op stoom. De grootste druk op de ketel, in de vorm van dure olie, zou voor de urgentie kunnen zorgen. Die ontbreekt nu voor een deel Voor je het weet was het bij Air France-KLM en Lufthansa too little, too late.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Air France-KLM Column olieprijs
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Joeri van Ormondt
  • Website
  • LinkedIn

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde Artikelen

737 MAX-passagiers tijdens pushback geëvacueerd

11/12/2023Redactie

British Airways 787 ontkomt na take-off aan botsing

11/12/2023Redactie

Antonov An-124 krijgt ‘geen enkel onderhoud’

11/12/2023Redactie

Recent

737 MAX-passagiers tijdens pushback geëvacueerd

11/12/2023

British Airways 787 ontkomt na take-off aan botsing

11/12/2023

Antonov An-124 krijgt ‘geen enkel onderhoud’

11/12/2023
Populair

Einde verhaal voor gestrande Russische A320?

07/12/2023

Inwoner ziet Airbus-vliegtuig fout maken

10/12/2023

KLM 787 dag na incident nog steeds aan de grond

07/12/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?