fbpx
Foto-artikel

Spotters willen PH-KBX bewaren

Als het aan de regering ligt, wordt in 2017 het regeringstoestel vervangen. Gertjan Staphorst en Gijs Dubbeldam van het Spotters Platform Schiphol willen het toestel behouden voor Nederland en zijn een actie gestart.

De Fokker 70 PH-KBX is uniek door het kleurenschema en doordat het het regeringstoestel is, stellen beide spotters.
Het besluit om ‘de KBX’ te vervangen begrijpen ze deels. “De overheid kijkt naar het geld. Dat snappen we, maar wij willen dat er nog iets van bewaard wordt”, stelt Staphorst. Hij snapt dat het niet zinvol is om voor één toestel een complete onderhoudsafdeling op Schiphol overeind te houden. Het regeringstoestel wordt onderhouden door KLM en gevlogen door piloten van KLM Cityhopper. De maatschappij faseert de toestellen uit en vervangt ze door Embraers. “Maar qua vlieguren kan het toestel nog wel even mee”, zegt Dubbeldam.

Dat het een Nederlands product is, speelt ook mee voor beide heren. “Het is een Fokker, dus dat is ook een stukje historie en het is natuurlijk het regeringsvliegtuig”, aldus Dubbeldam. “Een mooiere combinatie kun je niet vinden.” Om aandacht te vragen worden er flyers uitgedeeld met daarop de oproep om lid te worden van de facebookgroep. Er zijn al brieven verstuurd naar het ministerie van Infrastructuur en Milieu en naar de koning.

Daarnaast is er contact geweest met een aantal partijen, onder andere met het Aviodrome en het nationaal luchtvaartmuseum in Soesterberg. “Die laatste hebben geen plek om het toestel überhaupt te stallen”, zegt Staphorst. Of het Aviodrome plaats heeft is nog niet duidelijk. “Of zet ‘m bijvoorbeeld op het panoramaterras op Schiphol neer”, oppert Dubbeldam. “Die Fokker 100 staat er al, daar kan ‘ie tegenover. Twee neuzen tegenover elkaar, mooier kun je het niet hebben.”

Het ‘doemscenario’ is dat de Fokker 70 verkocht wordt aan een maatschappij in het buitenland. De registratie en het kleurenschema verdwijnen dan, daar zijn beiden van overtuigd. “Dan is het niet meer wat het was”, zegt Dubbeldam. “Als je niets doet, weet je zeker dat ‘ie weg gaat. Nu kun je nog je stem laten horen”, aldus Staphorst. “Stel dat het niet lukt en het toestel gaat toch weg, dan hoop ik wel dat er een soort afscheid komt. Bijvoorbeeld een rondvlucht.”

Concrete acties zijn er nog niet, ook omdat er nog geen besluit genomen is over de vervanging. Volgens Staphorst zijn de berichten dat er een Embraer voor de Fokker in de plaats komt, nog prematuur. “Er gaan veel verhalen, het zou logisch zijn, gezien waar nu mee gevlogen wordt, maar daar is nog geen klap op gegeven”, zegt hij. Het lijkt Dubbeldam handig als het nieuwe toestel ook lange afstanden kan afleggen. De Fokker 70 heeft een bereik van 2710 kilometer. Voor nu is de missie van beide heren nog het vragen van aandacht; als duidelijk is wat er met het toestel gaat gebeuren, kunnen zij verder.

Lid worden van de facebookgroep kan hier.

Een echte KLM 747 liefhebber?

Bestel de 747 Afscheidskalender dan hier!

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button