Op 12 december vindt bij de Hogeschool van Amsterdam de negende editie van de Aviation Knowledge Career Day (AKCD) plaats. Tijdens de dag zijn er diverse presentaties van sprekers uit de luchtvaartwereld, variërend van de Koninklijke Luchtmacht tot Schiphol en AviAssist, en van crew resource management tot windtunneltesten.
Up in the Sky stelt aan de hand van vijf vragen een aantal sprekers voor. Vandaag Michiel Bardet, van het Nationaal Lucht en Ruimtevaartcentrum (NLR).
Wie bent u en wat doet u binnen het NLR?
Waar gaat uw presentatie tijdens de AKCD over?
“Mijn presentatie gaat over een systeem voor het contactloos overdragen van elektrisch vermogen en digitale data (Contactless Power and Data Transfer, CPDT), in toepassingen met een stilstaand en een draaiend deel. Eigenlijk vervangt dit systeem daarmee klassieke sleepringen. De data-overdracht sectie maakt het mogelijk om DC tot Gbit Ethernet over te dragen.
Bij het ontwerp van het CPDT systeem is zeer veel aandacht besteed aan de robuustheid bij hoge rotatiesnelheden. Bij 8400 rpm loopt de middelpuntvliedende versnelling op tot 5500 maal de zwaartekrachtversnelling (g), iets waar het ontwerp volledig tegen bestand is. Het NLR heeft een patent aangevraagd voor de technologie in het CPDT systeem.
Verder besteed ik in mijn presentatie aandacht aan het zeer goed gesynchroniseerd (< 1 µs) meten van akoestische samples in roterende en stilstaande domeinen tegelijk. Hierbij speelt het CPDT systeem een sleutelrol.”
Waarom is dit onderwerp van belang voor de luchtvaart?
“We hebben het systeem ontwikkeld om tijdens windtunneltesten het meten van krachten en drukken in draaiende rotoren mogelijk te maken in een 1:7 schaalmodel van een contra-rotating open rotor (CROR) vliegtuigmotor. Windtunnelproeven – onder meer voor nieuwe voortstuwingsconcepten zoals CROR – zijn van essentieel belang bij de ontwikkeling van vliegtuigen en motoren.”
Wat is de praktische toepassing en wanneer kan die gerealiseerd worden?
“De praktische toepassing waarvoor we het ontwerp hebben gemaakt is een testcampagne in een windtunnel. De opdrachtgever was zeer content met de resultaten.
Toepassing is mogelijk op tal van andere plaatsen waar gevraagd wordt om het uitwisselen van elektrische signalen tussen een stilstaand en een roterend deel. Fysieke afmetingen vormen nauwelijks een beperking, want het systeem is schaalbaar. Systemen waarin hoge rotatiesnelheden voorkomen liggen het meest voor de hand, omdat daarin sleepringen matig presteren en zeer te lijden hebben onder slijtage. Ook systemen die een hoge data rate vergen zijn kandidaat, want het overdragen van een hoge data rate over een sleepring is notoir onbetrouwbaar.”
Waarom zou u bezoekers aanraden naar uw presentatie te komen?
“Om kennis te nemen van deze high-tech toepassing, of om gewoon eens te zien wat er komt kijken bij een windtunnel-testcampagne. Er zijn vele andere vakgebieden – in de luchtvaart en daarbuiten – waarin deze technologie van waarde kan zijn. We gaan er graag over in gesprek.”
[su_divider size=”2″ margin=”10″]
Alles over AKCD
UpintheSky.nl is mediapartner van de AKCD 2015. Alle berichtgeving over de AKCD 2015 vindt u op in ons dossier.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!