Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    SAS-vlucht moet op Schiphol landen wegens noodgeval

    09/11/2025

    Nieuw vliegtuig opstap naar samenwerking luchtmachten?

    09/11/2025

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

    07/11/2025
  • Achtergrond

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Met suïcidale neigingen door de vliegkeuring? | Column

    02/11/2025

    ‘Geef mij maar het vliegtuig!’

    01/11/2025

    Het korte turbulente tweede leven van een paar KLM 747’s

    01/11/2025
  • Editors’ choice

    Nieuw vliegtuig opstap naar samenwerking luchtmachten?

    09/11/2025

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»NL Nieuws»Sprekers AKCD 2015: Michiel Bardet
NL Nieuws

Sprekers AKCD 2015: Michiel Bardet

Door Redactie23 november 2015, 15:10 • Update 25 november 2015, 11:25Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Op 12 december vindt bij de Hogeschool van Amsterdam de negende editie van de Aviation Knowledge Career Day (AKCD) plaats. Tijdens de dag zijn er diverse presentaties van sprekers uit de luchtvaartwereld, variërend van de Koninklijke Luchtmacht tot Schiphol en AviAssist, en van crew resource management tot windtunneltesten.

Up in the Sky stelt aan de hand van vijf vragen een aantal sprekers voor. Vandaag Michiel Bardet, van het Nationaal Lucht en Ruimtevaartcentrum (NLR).

Wie bent u en wat doet u binnen het NLR?
Pasfoto-MichielBardet“Ik ben Michiel Bardet, Senior Application Engineer bij de afdeling Avionicatechnologie. Sinds 1999 werk ik bij het NLR. Ik houd me vooral bezig met ontwerp en verificatie van elektronica / avionica, met een nadruk op analoge elektronica. Tevens ben ik bezig met instrumentatie-vraagstukken.”

Waar gaat uw presentatie tijdens de AKCD over?
“Mijn presentatie gaat over een systeem voor het contactloos overdragen van elektrisch vermogen en digitale data (Contactless Power and Data Transfer, CPDT), in toepassingen met een stilstaand en een draaiend deel. Eigenlijk vervangt dit systeem daarmee klassieke sleepringen. De data-overdracht sectie maakt het mogelijk om DC tot Gbit Ethernet over te dragen.
Bij het ontwerp van het CPDT systeem is zeer veel aandacht besteed aan de robuustheid bij hoge rotatiesnelheden. Bij 8400 rpm loopt de middelpuntvliedende versnelling op tot 5500 maal de zwaartekrachtversnelling (g), iets waar het ontwerp volledig tegen bestand is. Het NLR heeft een patent aangevraagd voor de technologie in het CPDT systeem.
Verder besteed ik in mijn presentatie aandacht aan het zeer goed gesynchroniseerd (< 1 µs) meten van akoestische samples in roterende en stilstaande domeinen tegelijk. Hierbij speelt het CPDT systeem een sleutelrol.”

Waarom is dit onderwerp van belang voor de luchtvaart?
“We hebben het systeem ontwikkeld om tijdens windtunneltesten het meten van krachten en drukken in draaiende rotoren mogelijk te maken in een 1:7 schaalmodel van een contra-rotating open rotor (CROR) vliegtuigmotor. Windtunnelproeven – onder meer voor nieuwe voortstuwingsconcepten zoals CROR – zijn van essentieel belang bij de ontwikkeling van vliegtuigen en motoren.”

Wat is de praktische toepassing en wanneer kan die gerealiseerd worden?
“De praktische toepassing waarvoor we het ontwerp hebben gemaakt is een testcampagne in een windtunnel. De opdrachtgever was zeer content met de resultaten.
Toepassing is mogelijk op tal van andere plaatsen waar gevraagd wordt om het uitwisselen van elektrische signalen tussen een stilstaand en een roterend deel. Fysieke afmetingen vormen nauwelijks een beperking, want het systeem is schaalbaar. Systemen waarin hoge rotatiesnelheden voorkomen liggen het meest voor de hand, omdat daarin sleepringen matig presteren en zeer te lijden hebben onder slijtage. Ook systemen die een hoge data rate vergen zijn kandidaat, want het overdragen van een hoge data rate over een sleepring is notoir onbetrouwbaar.”

Waarom zou u bezoekers aanraden naar uw presentatie te komen?
“Om kennis te nemen van deze high-tech toepassing, of om gewoon eens te zien wat er komt kijken bij een windtunnel-testcampagne. Er zijn vele andere vakgebieden – in de luchtvaart en daarbuiten – waarin deze technologie van waarde kan zijn. We gaan er graag over in gesprek.”

[su_divider size=”2″ margin=”10″]

Alles over AKCD

AKCD_2015_poster_landscape_klein
UpintheSky.nl is mediapartner van de AKCD 2015. Alle berichtgeving over de AKCD 2015 vindt u op in ons dossier.


Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
AKCD AKCD 2015 Industrie NLR
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

SAS-vlucht moet op Schiphol landen wegens noodgeval

09/11/2025Niek de Weert

Europese airlines overwegen aankoop A321XLR

09/11/2025Niek de Weert

Bijzondere C-130 Hercules houdt winterslaap

09/11/2025Niek de Weert
Recent

SAS-vlucht moet op Schiphol landen wegens noodgeval

09/11/2025

Europese airlines overwegen aankoop A321XLR

09/11/2025

Bijzondere C-130 Hercules houdt winterslaap

09/11/2025
Populair

KLM 737 vliegt van Amsterdam naar Enschede

05/11/2025

Russische vliegtuigen op bezoek in Zuid-Amerika

07/11/2025

Amerikaanse superdrone gaat de lucht in

05/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?