fbpx
ColumnColumn GoofNieuwsOpinie

Column Goof Bakker: night VFR

Het mag niet in Nederland, maar precies tegen de rand van de nacht opereren natuurlijk wel. We hebben het gedaan, gisteren. En mooi wàs het: een immense circustent van grijs geribbelde wolken was over het hele uitspansel getrokken. Om in het westen abrupt over te gaan in een fel-geel-rode tijgerprint.

 We klimmen naar vierduizend voet. De koeling heeft het gemakkelijk met deze ambient temps. Deventer ligt aan een zilveren IJssel te twijfelen in de avondschemer. Is dit dag of nacht? Plink plink gaan één voor één de lichtjes aan. De A1: een snoer van halogeen en xenon.

We draaien allebei een aileron roll met de sunset als referentie. Four thousand, straight and level, minimum 200, prop 82, full power, temps and pressures ok, straps tight. Dive 300, pull 20, roll aggressively.

Dan even Ruud Vos in Wilp wakker brommen met onze radial. Ook standaard procedure, al zal het late uur hem verwonderen. Via het spiegelende Bussloo gaat het weer richting Sierra. We melden ons. Marjolein heeft de baanverlichting voor ons aan gedaan. De papi gebruiken we niet, want met de Yak blijf je op z’n Russisch op pattern altitude. De lampjes worden er alleen maar mooier van, zo hoog. Twinkle twinkle little star, zegt er al eentje boven Apeldoorn. Alvast een beetje kerstmis.

✈️ Ontvang 20.000 Flying Blue Miles met een American Express kaart

Vraag een American Express Gold creditcard aan en ontvang daarbij tijdelijk 20.000 Flying Blue miles. Ter illustratie: een KLM-vlucht Amsterdam-Berlijn begint momenteel al vanaf 4.500 miles, exclusief belastingen. Lees de voorwaarden alvorens de kaart aan te vragen.

Goof Bakker

Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.

Gerelateerde artikelen

Back to top button