Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Boeing 777 kan niet landen op Schiphol, wijkt uit

    16/11/2025

    Europese vervanger voor AWACS-vliegtuigen?

    16/11/2025

    KLM 777 na 3,5 uur terug op Schiphol

    15/11/2025

    Kritiek op vliegtaks uit onverwachte hoek

    15/11/2025

    Zo wordt een gloednieuw KLM-vliegtuig afgeleverd

    15/11/2025
  • Achtergrond

    Zo wordt een gloednieuw KLM-vliegtuig afgeleverd

    15/11/2025

    Van co Caravelle tot captain Boeing 757 en DC-4

    15/11/2025

    De grootste vliegshow van Nederland

    13/11/2025

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025
  • Editors’ choice

    Na MD-11 is nu ook DC-10 aan de beurt

    16/11/2025

    Van co Caravelle tot captain Boeing 757 en DC-4

    15/11/2025

    Ryanair bespaart €40 miljoen op boardingpas

    14/11/2025

    Embraer start gevecht tegen drones

    13/11/2025

    De grootste vliegshow van Nederland

    13/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»FAA en EASA waarschuwen voor afbreken staartvlak Airbus
Onderwerpen

FAA en EASA waarschuwen voor afbreken staartvlak Airbus

Door Redactie25 november 2015, 15:39Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De FAA en EASA waarschuwen in een zogeheten Airworthiness Directive voor het risico dat bij de A320-family het verticale staartvlak kan afbreken. Dit gebeurt als er teveel druk op wordt uitgeoefend. De organisaties willen dat gebruikers maatregelen nemen.

In AD 2014-0217 staat dat onder bepaalde omstandigheden de maximaal toelaatbare druk op het staartvlak van de A318, A319, A320 en A321 kan worden bereikt. Dit betekent dat er een te hoge druk wordt uitgeoefend op het verticale staartvlak, waarna deze kan bezwijken en afbreken. EASA geeft in het document aan dat het AD is opgesteld naar aanleiding van een aantal incidenten en ongelukken. De FAA heeft de AD nu overgenomen.

Om te voorkomen dat het verticale staartvlak zal afbreken heeft Airbus volgens EASA aanpassingen ontwikkeld in de Flight Augmentation Computer (FAC) waardoor de druk minder zal worden. Ook zal er een waarschuwing naar de piloten worden verstuurt wanneer de druk op het verticale staartvlak toeneemt. In het document geeft EASA letterlijk aan dat als het niet wordt opgelost het vliegtuig verloren kan gaan. ‘This condition, if not corrected, could lead, in the worst case, to detachment of the vertical tail plane in flight and consequent loss of the aeroplane’, aldus EASA in het document.

De verplichtingen die EASA oplegt in het Airworthiness Directive moeten volgens het document voor 10 oktober 2018 zijn uitgevoerd. Volgens het document zelf is het AD van kracht gegaan op 10 oktober 2014.

Incidenten
Een zelfde soort probleem wat in het AD beschreven wordt is eerder al aangewezen als de oorzaak van de crash van American Airlines vlucht AA-587 op 12 november 2001. Deze vlucht werd gevlogen met een Airbus A300-600. Na het opstijgen vanaf New York JFK ondervond het toestel wake turbulance, wat gecorrigeerd moest worden met de rudder. Het verticale staartvlak brak af waarna het vliegtuig neerstortte.


Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Airbus EASA Industrie
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Boeing 777 kan niet landen op Schiphol, wijkt uit

16/11/2025Sytse Sijbesma

Trump zet vertraagde passagiers in de kou

16/11/2025Leon Holtkuile

A330 en 787 ontsnapten maar net aan ramp

16/11/2025Leon Holtkuile
Recent

Boeing 777 kan niet landen op Schiphol, wijkt uit

16/11/2025

Trump zet vertraagde passagiers in de kou

16/11/2025

A330 en 787 ontsnapten maar net aan ramp

16/11/2025
Populair

Amerikaanse B-52-bommenwerper maakt rondje Europa

12/11/2025

Zo wordt een gloednieuw KLM-vliegtuig afgeleverd

15/11/2025

Embraer start gevecht tegen drones

13/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?