Als er minder vracht wordt vervoerd op Schiphol en routes komen te vervallen, dreigen multinationals Nederland te verlaten. Dat schrijft de Telegraaf vanochtend.
Verladers en expediteurs zeggen tijdens het nationale luchtvaartdebat dit te verwachten. Vooral de inkrimping van de Martinair Air France-KLM vloot zorgt voor het verdwijnen van routes en laadruimte voor grote machines. Volgens de Telegraaf verdwijnen er dit jaar al 26 van de 200 vrachtroutes.
Multinationals als HP, Nikon en Kühne zijn nu nog actief op Schiphol, maar het is de vraag of deze bedrijven blijven en niet naar Frankfurt of Luxemburg vertrekken. Dit zijn de grootste twee vrachtluchthavens van Europa, Schiphol is derde. Grote luchthavens als Dubai Al Maktoum proberen ook nieuwe bedrijven te trekken.
Verladers organisatie EVO verwacht een boekhoudersmentaliteit waarbij de omzet van de winkels op Schiphol belangrijker wordt dan het vrachtnetwerk. Er moet meer naar de lange termijn en the greater good gekeken worden, dan alleen de korte termijn. Aldus EVO in de Telegraaf.
Schiphol en KLM waren afwezig op het luchtvaartdebat. Meerdere partijen zoals Emirates SkyCargo en Etihad Cargo kondigden afgelopen maanden meer vrachtvluchten naar Schiphol aan.