Het Chinese Chengdu Airlines is de eerste gebruiker van de ARJ21, het eerste vliegtuig van de Chinese vliegtuigbouwer Comac.
Low-cost carrier Chengdu noemt het een doorbraak in de mogelijkheden van China een eigen vliegtuig te ontwikkelen en produceren. In de ARJ21-700 gaan maximaal 90 passagiers. Comac gaat hiermee de concurrentie aan met onder andere Embraer en Bombardier. De Chinese autoriteiten hebben het toestel goedgekeurd voor binnenlandse vluchten. De Amerikaanse FAA heeft nog geen certificering afgegeven, waardoor de ARJ nog niet naar het buitenland kan vliegen.
China is ook bezig een toestel te ontwikkelen die de concurrentie met de Big 2 aangaat, de C919. Het vliegtuig krijgt dezelfde zuinige motoren als de B737 MAX en A320neo. De C919 gaat in eerste instantie de concurrentie aan met de kleinste narrow-body’s van Boeing en Airbus, de 737-700 en A319. De ARJ21 ontwikkeling kende vele vertragingen, het toestel is pas jaren later dan planning geleverd. De ontwikkeling heeft twaalf jaar geduurd.
De gloednieuwe ARJ21-700 landde zondag om 13:15 uur op Chengdu Shuangliu International Airport. Vanaf begin 2016 wordt het toestel ingezet op routes naar Beijing, Shanghai, Guangzhou en Shenzhen. Chengdu heeft gekozen voor een all-economy opstelling aan boord. De eerste tien piloten hebben een type-rating behaald.
Comac heeft meer dan 300 bestellingen voor het toestel, bijna allemaal vanuit China zelf. Een Congolese en Thaise maatschappij hebben ook bestellingen, respectievelijk drie en tien.
China’s COMAC delivers first home made jet ARJ21 to domestic carrier Chengdu Airlines pic.twitter.com/z14fX4K0Pk
— CCTVNEWS (@cctvnews) 29 november 2015
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.