Na de vele, vele vertragingen van het ontwikkelen van de A380, B787 en CSeries, is het een verrassing als een ontwikkelproject wel volgens planning wordt opgeleverd en de certificering binnen is. Het is Airbus gelukt met de A320neo.
Natuurlijk is nieuwe motoren onder een bestaand toestel hangen heel wat anders vergeleken met het ontwikkelen van het grootste passagiersvliegtuig ooit. Of, zoals bij de B787, een totaal nieuw vliegtuigconcept waar metaal wordt vervangen door kunststof en hydraulische door elektrische systemen. Bombardier bouwde hun grootste toestel ooit, ook geen kattepis. Maar toch, je moet het maar doen, het ingewikkelde en omvangrijke certificeringsproces op tijd afronden. En niet met één nieuwe motor, maar twee types.
Airbus verdient credit dat na de aankondiging vijf jaar geleden het toestel nu gecertificeerd is. Klanten weten het te waarderen, er zijn er bijna 4.500 verkocht. De eerste gaat nog dit jaar naar Qatar Airways.
Nadat Bombardier de CSeries aankondigde, heeft Airbus snel gehandeld. Boeing daarentegen heeft voor de B737 lang lopen twijfelen ook motoren te vervangen of met een nieuw toestel te komen. De bouwer uit de VS loopt nu twee jaar achter op Airbus; de B737 Max wordt naar verwachting eind 2017 geleverd.
Na de problemen met de A380 en de orginele A350 heeft Airbus de strategie nu op de rit. Wel was er de kleine misser van de A350-800 die nooit gebouwd gaat worden. Het besluit om (toch) eerst met de bouw en certificering van de -900 te beginnen en vervolgens de A330 te neo’en is een correcte bijstelling van de verkeerde inschatting van de markt.
Boeing rest momenteel op de narrow-body markt niks anders dan een inhaalslag. Daar heeft bouwer wel iets voor bedacht, daarover vrijdag meer.