Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    Defensie aast op Nederlands vliegveld

    11/07/2025
  • Achtergrond

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025
  • Editors’ choice

    Antonov An-124 verschijnt boven Europa op radar

    13/07/2025

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»Crash AirAsia veroorzaakt door menselijke fout
Airlines

Crash AirAsia veroorzaakt door menselijke fout

Bas JoosseDoor Bas Joosse01/12/2015Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De crash met de A320 van AirAsia, vorig jaar in Indonesië, is veroorzaakt door een combinatie van een technisch probleem en menselijke fouten. Dit concludeert het onderzoekscomité dat onderzoek deed naar het neerstorten van vlucht QZ8501.

Bij de ramp met de A320 kwamen alle 162 inzittenden om. Het toestel stortte eind december neer in de Javazee. Onderzoekers concluderen nu dat de flight augmention computer (FAC) niet goed werkte en meerdere keren foutieve informatie gaf. Tijdens de rampvlucht gebeurde dat vier keer. Tijdens de vlucht werd de FAC uigeschakeld.

De foutmeldingen in de FAC werden veroorzaakt door een elektrische onderbreking die ontstond in een gebarsten soldeerverbinding. De foutmeldingen die gegeven werden hadden betrekking op het richtingsroer, de rudder. Vier keer kwam de foutmelding terug tijdens de vlucht. De eerste drie keer reageerde de crew volgens het boekje. De vierde keer werden waarschijnlijk stroomonderbrekers gereset, data uit de flight data recorder geeft hier sterke aanwijzingen voor. Om dit te doen moet een piloot zijn stoel verlaten. Dit resetten leidde tot het uitschakelen van de FAC. In het onderzoeksrapport staat ook dat de captain drie dagen eerder op de grond een zelfde probleem meemaakte. Hij heeft het onderhoudsteams de stroomonderbrekers zien resetten.

Door het resetten schakelden de autopilot en de auto-thrust zichzelf uit, waarna de piloten de besturing over moesten nemen. Ze hebben de autopilot en -thrust niet meer aangezet.

Volgens het onderzoeksrapport kwam het toestel door het uitschakelen van de FAC in een bocht van 54 graden terecht. “Acties van de cockpitcrew zorgden ervoor dat zij het toestel niet meer onder controle konden krijgen”, stelt de onderzoekscommissie. Het onderzoeksrapport schrijft over een gebrek aan coördinatie in de cockpit en escalerende problemen. De Airbus kwam in een ‘prolonged-stall’ terecht, hierbij verliest het toestel al het draagvermogen. Dit kon gebeuren omdat de FAC uit stond en alle beveiligingen tegen een stall dus ook uit stonden.

De captain heeft zes keer de opdracht “pull down, pull down” gegeven. De Franse co-piloot bleef echter de stick in een maximum pitch up positie houden. Hij zei in het Frans: “wat gaat er mis?” Uiteindelijk zorgde het blijven optrekken in de fatale stall, aldus het rapport.

Gezagvoerder
Dat de gezagvoerder zijn stoel zou hebben verlaten om de FAC uit te zetten, kan het onderzoeksteam niet bewijzen. De Flight Data Recorder registreerde kortsluiting in de FAC, maar of dat ontstaan is doordat de gezagvoerder mogelijk de stekker uit de FAC trok, is niet duidelijk.

Onderhoud
De onderzoekers oordelen scherp over het onderhoud bij AirAsia: de bewuste computer gaf in de twaalf maanden voor de crash al 23 foutmeldingen. Dat werd niet gesignaleerd of niet op tijd verholpen. Daar worden echter geen conclusies aan verbonden.

Dossier
Meer nieuws en achtergrondinformatie over de crash vindt u in ons dossier.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Crash Indonesia AirAsia QZ8501
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Bas Joosse
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde Artikelen

Antonov An-124 verschijnt boven Europa op radar

13/07/2025Redactie

‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

13/07/2025Redactie

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025Redactie
Recent

Antonov An-124 verschijnt boven Europa op radar

13/07/2025

‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

13/07/2025

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Welke airline heeft de meeste vliegtuigen ter wereld?

09/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?