Op 12 december vindt bij de Hogeschool van Amsterdam de negende editie van de Aviation Knowledge Career Day (AKCD) plaats. Tijdens de dag zijn er diverse presentaties van sprekers uit de luchtvaartwereld, variërend van de Koninklijke Luchtmacht tot Schiphol en AviAssist, en van crew resource management tot windtunneltesten.
Up in the Sky stelt aan de hand van vijf vragen een aantal sprekers voor. Vandaag luitenant-generaal Sander Schnitger van de Koninklijke Luchtmacht.
Wie bent u, wat doet u binnen de Koninklijke Luchtmacht?

Mijn naam is (generaal) Sander Schnitger en in de jaren ’80 ben ik na het voltooien van mijn opleiding aan de Koninklijke Militaire Academie begonnen als vlieger op de NF-5 en enkele jaren later op de F-16. Na een lange carrière, inclusief diverse uitzendingen, ben ik nu de Commandant Luchtstrijdkrachten (C-LSK).
Dat betekent dat ik dagelijks de verantwoordelijkheid heb over ruim 7.500 mannen en vrouwen, militairen en burgers. Als commandant ben ik onder andere verantwoordelijk voor het geven van een heldere visie, het omschrijven van een heldere missie en het vasthouden van de koers.
Samen met mijn mannen en vrouwen zorgen wij voor ‘Airpower’. Bij Defensie, en specifiek voor de Koninklijke Luchtmacht, is Airpower het vermogen om vanuit de lucht en de ruimte invloed uit te oefenen. Op verzoek van de Commandant der Strijdkrachten, de Minister van Defensie en het Nederlandse parlement kunnen wij bijna overal ter wereld airpower leveren. Kortom, u vraagt… wij draaien.
Dat kunnen wij natuurlijk niet alleen. Daarom vindt er met enige regelmaat overleg plaats met de buitenlandse (lucht)strijdkrachten. Onder andere over de inzet van onze middelen.
Daarnaast ben ik altijd bezig met het op de kaart zetten van dit mooie bedrijf. Want ik wil / wij willen de beste mensen en daar moet je in investeren. De AKCD is hier een uitgelezen mogelijkheid voor.
Waar gaat uw presentatie tijdens de AKCD over?
Als organisatie staan wij nu op een tweesprong. Blijven wij meedoen binnen de top van de NAVO met de beste mensen en het beste materieel of gaan we tweede viool spelen? Tweede viool spelen is voor ons geen optie. Wij moeten ons gaan vernieuwen, gaan richten op de luchtmacht van morgen.
De noodzaak voor vernieuwing komt voort uit het besef van technologische en maatschappelijke ontwikkelingen, die zich in steeds hoger tempo voltrekken. De veranderingen in de mondiale en Europese veiligheidssituatie versterken de noodzaak voor het vinden van innovatieve oplossingen. De vernieuwde, nog efficiëntere, Koninklijke Luchtmacht richt haar blik nadrukkelijk naar voren, de toekomst in.
Maar hoe doen wij dat als luchtmacht? Met CLSK3.0 – The Airforce Reinvented – richten wij ons op alle aspecten van een relevante en betaalbare luchtmacht van de toekomst.
Continue verbeteren, sociale, technische en culturele innovatie, eigentijds leiderschap en de onvoorspelbare effecten van de exponentiële snelheid van technologische ontwikkelingen zijn hierbij leidend. Wij dagen al onze medewerkers uit om mee te denken, initiatief te nemen en om met goede ideeën te komen. Alleen door bijtijds te veranderen en te innoveren kunnen we blijven domineren.
Waarom is dit onderwerp van belang voor de luchtvaart?
Creatieve oplossingen om relevant, betaalbaar en inzetbaar te blijven gaan bij ons hand in hand. Hoewel men van ons verwacht dat wij ons primair richten op missies zoals in het Midden-Oosten en in Mali zijn wij ook volop bezig met onze toekomst.
We vragen ons personeel om na te denken (‘Out of the box’) over hoe zij de toekomst van de luchtmacht zien. Goede ideeën zijn er van laag tot hoog in onze organisatie en daar wil ik gebruik van maken. Met CLSK3.0 hoop ik dat, ondanks de hiërarchische structuur, prachtige ideeën boven komen drijven.
Ik ben er van overtuigd dat die ideeën er zijn. Mijn mannen en vrouwen verstaan hun vak, zijn goed opgeleid en weten als geen ander hoe zaken beter kunnen op de werkvloer.
Onlangs heeft het innovatiecentrum AIR (Ambition Innovation Results) samen met Battle of Concept een beroep gedaan op de creatieve ideeën van studenten en young professionals om na te denken over de bestrijding van terrorisme en gewelddadig extremisme. Hiermee willen wij een eerste stap gaan zetten naar een compleet nieuwe en innovatieve methode.
Zowel binnen als buiten luchtmacht zit een enorme capaciteit aan creatief vermogen die we willen raadplegen.
De maatschappij ontwikkelt zicht steeds sneller. En als wij willen bijblijven en willen aansluiten, dan moeten wij als luchtvaart, en specifiek de luchtmacht, mee met deze ontwikkelingen. Daarom vind ik innovatie en het nadenken over de luchtmacht van morgen zo belangrijk.
Wat is de praktische toepassing en wanneer kan die gerealiseerd worden?
De luchtmacht van morgen heeft een sterk technisch component, maar voor mij zal ook de mens, mijn mannen en vrouwen, centraal blijven staan. De persoonlijke nadruk in de ontwikkeling van de luchtmacht zal de komende jaren dan ook liggen bij het creëren van vertrouwen en pioniersgeest, ruimte en samenhang en authenticiteit en diversiteit in leiderschap als basis voor CLSK3.0.
Dit kost wel tijd. Het is niet zomaar een oplossing die je in een keer kunt uitvoeren en kunt verwerken in je bedrijfsvoering. Het is een continue, doorlopend proces voor gisteren, nu en in de toekomst.
Verder hoop ik door samenwerkingsverbanden, zowel nationaal als internationaal, verder te intensiveren invulling te geven aan de gestelde toekomstvisie. Een mooi voorbeeld hiervan is het Aerospace cluster, een verband van luchtmacht, industrie en kenniscentra. Als Gouden Driehoek werken zij samen aan het realiseren van een geavanceerde, slagvaardige luchtmacht door optimaal gebruik te maken van hoogwaardige technologie en de innovatieve kracht van het partnerschap.
Een ander voorbeeld richt zich op het creëren van effectieve internationale samenwerkingsverbanden, gebaseerd op het creëren van win-win en respect voor cultuur en eigenheid. De geïntensiveerde samenwerking met de Belgische Luchtmacht is hier een voorbeeld van.
Samenwerkingsverbanden als deze dragen bij aan de operationele en financiële duurzaamheid van de krijgsmacht.
Waarom zou u bezoekers aanraden naar uw presentatie te komen?
De luchtmacht is een geweldige werkgever. En ik kan het weten, want ik werk er inmiddels al 36 jaar! De luchtmacht maakt graag gebruik van de nieuwste kennis en vaardigheden.
Studenten die de luchtvaarttechniek een warm hart toedragen zijn bij ons meer dan welkom. De komende jaren gaat bij ons nieuw en high-tech materieel ingevoerd worden zoals de F-35. Daarnaast krijgen en hebben wij de beschikking over nieuwe Chinooks en NH-90’s en zal de UAV haar intrede doen in de toekomst.
Maar ook voor de F-16 en de Cougar helikopter zijn enthousiastelingen nodig die willen werken in hoogtechnologische omgeving.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden, want wij hebben nog zoveel andere mooie, prachtige en nuttige banen binnen dit bedrijf. Welke functie je ook bekleed binnen de luchtmacht, ze staan allen garant voor een mooie carrière binnen dit mooie bedrijf.
Kortom, get involved, get interactive, get on-board en kom naar mijn presentatie!
Ben je nieuwsgierig geworden en wil je weten naar welke mensen wij op zoek zijn? Kijk dan op www.werkenbijdefensie.nl.
[su_divider size=”2″ margin=”10″]
Alles over AKCD
UpintheSky.nl is mediapartner van de AKCD 2015. Alle berichtgeving over de AKCD 2015 vindt u in ons dossier.