KLM heeft vandaag één van haar laatste CF6-50 vliegtuigmotoren overhandigd aan de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft. Na 43 jaar trouwe dienst aan KLM, zal de motor in de toekomst worden gebruikt voor onderwijsdoeleinden.
In december 1972 ontving KLM haar eerste CF6-50 motoren van General-Electric. Het model dat nu gedoneerd wordt aan de TU Delft, is gebruikt voor meerdere grote passagiersvliegtuigen, zoals de Airbus A300, McDonnell Douglas DC10 en de Boeing 747-200. Het CF6-50 model is één van de meest succesvolle vliegtuigmotoren in de luchtvaartgeschiedenis.
Het motortype wordt bijna niet meer gebruikt, waardoor KLM besloten heeft een CF6-50 motor te schenken aan de universiteit waar studenten ermee aan de slag kunnen. “We zijn ervan overtuigd dat de luchtvaartingenieurs van de toekomst nog heel wat kunnen leren van dit meesterwerk”, aldus Rob Duivis, programmamanager bij KLM Engine Services. KLM gebruikt tegenwoordig meer zuinige motoren, zoals het GEnx-1B type voor de Boeing 787 Dreamliner.
Vandaag werd de motor symbolisch overhandigd door KLM Engineering & Maintenance aan Hester Bijl, decaan van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Dhr. Paul Chün, vice-president Engine Services KLM, gaf na de overhandiging een lezing op de universiteit.
KLM was in 1975 de eerste maatschappij die de B747-200 met deze motoren bestelde.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
