Malaysia topman Victor Mueller zegt tegen Reuters dat zijn maatschappij stopt met de routes naar Parijs en Amsterdam.
De codeshare met Emirates zorgt ervoor dat Malaysia Airlines kan stoppen met zelf vliegen op de routes naar Amsterdam en Parijs. Eind januari is het gedaan met beide routes, passagiers worden op Emirates vluchten geboekt.
De topman zegt dat er verlies op de vluchten wordt geleden. “De route naar Amsterdam was vooral interessant als hub naar olie industrie bestemmingen. Door de lage olieprijs is er nu minder vraag naar vluchten omdat oliemaatschappijen de budgetten beperkt hebben.”
Mueller noemt de verliezen op de routes tegenover Bloomberg “monumental”. Met het schrappen van beide routes is de verandering in het netwerk voor het overgrote deel klaar. Malaysia vliegt behalve op Londen alleen nog maar op short en medium-haul afstanden waarbij steden in Australië de verste routes zijn. Over de codeshare met Emirates en het schrappen van de laatste routes zegt de CEO: “It’s a very, very big and important piece in our puzzle.”
Door de Emirates-deal is Malaysia Airlines genoodzaakt met sommige partners te breken. De topman wil echter nog niet zeggen welke partners binnenkort geen partner meer zijn. Malaysia heeft nu nog een codeshare met KLM op de route Amsterdam-Kuala Lumpur en met Air France op de route van en naar Parijs.
Malaysia Airlines heeft de afgelopen tijd al acht Boeing B777-200ER’s teruggegeven aan de leasebedrijven. De toestellen waren in dienst van het oude bedrijf dat niet meer bestaat. Er zijn nog zes actieve B777’s volgens Planespotters.net. Alleen de lijndiensten naar Parijs en Amsterdam worden hier nog mee gevlogen.
Meer nieuws
Volg al het nieuws over Malaysia Airlines in ons uitgebreide dossier.