Budget airline Ryanair zag in november 2015 21% meer passagiers. Bij Wizz Air was het stijgingspercentage nog hoger. EasyJet en Norwegian bleven wat achter maar stegen toch nog 10%.
Ryanair
De maand november was een drukke voor de Ierse maatschappij. In totaal namen 7,71 miljoen passagiers een Ryanair vlucht. Dit waren er 21 % meer dan in november 2014. De toestellen waren ook voller, gemiddeld was 93% van de stoelen gevuld. Vorig jaar in deze maand was dat 88%. Ryanair lijkt dit jaar over de 100 miljoen passagiersgrens te gaan. Van 1 december 2014 tot en met 30 november 2015 waren er 99,9 miljoen reizigers die voor Ryanair kozen.
Marketing topman Kenny Jacobs zegt over de cijfers: “Ryanair’s November traffic grew by 21% to 7.71m customers, while our load factor jumped 5% points to 93%. These record monthly numbers and load factors are due to our lower fares, our stronger forward bookings and the continuing success of our “Always Getting Better” customer experience programme, which continues to deliver stronger than expected traffic and load factors.”
Wizz Air
Wizz Air groeide nog harder dan Ryanair. De low-cost carrier die zich voornamelijk op centraal- en oost-Europa richt groeide met 26%. In november waren er 1,18 miljoen mensen die met Wizz reisden. Waar Ryanair flink groeide in loadfactor zette Wizz meer toestellen in. De vliegtuigen waren slechts 0,6 procentpunt voller, in totaal 83,6%. In het jaar tot 30 november waren er 21,5 miljoen reizigers.
easyJet
EasyJet groeide in november met 10% naar 4,8 miljoen passagiers. De bezettingsgraad van de toestellen steeg licht naar 90,3%. In het voortschrijdende jaar zag de nummer 2 van Europa 69,6 miljoen passagiers en een gemiddelde loadfactor van 92%.
Norwegian
Norwegian zag mijn 2 miljoen passagiers, een stijging van 11%. De loadfactor steeg met 4,1 procentpunt naar 83%. Norwegian CEO Bjørn Kjos zegt: “I’m very pleased that our positive growth continued in November, as we are entering a period of typically lower demand for air travel. A growing number of travelers are taking advantage of Norwegian’s expansive route network in Europe to connect onwards to the U.S – this proves that a strong Norwegian in Europe further strengthens the long-haul operation and vice versa.”