Indonesië gaat alle 75 A320’s controleren en meer pilotentrainingen geven. Dit besluit vloeit voort uit het rapport en de conclusies over de gecrashte AirAsia vlucht vorig jaar.
De komende zeven maanden zal het Directorate General for Civil Aviation onderhoudsrapporten bekijken van de de A320’s van Indonesia AirAsia, Indonesia AirAsia X, Citilink en Batik Air. De focus ligt op de richtingsroer. De foutmeldingen in de vluchtcomputer werden veroorzaakt door een elektrische onderbreking die ontstond in een gebarsten soldeerverbinding. De foutmeldingen die gegeven werden hadden betrekking op het richtingsroer.
De onderzoekers oordelen scherp over het onderhoud bij AirAsia: de bewuste computer gaf in de twaalf maanden voor de crash al 23 foutmeldingen. Dat werd niet gesignaleerd of niet op tijd verholpen. Daar worden echter geen conclusies aan verbonden.
Inspecties
Donderdag is Indonesië begonnen met inspecteren. De vliegtuigen mogen wel blijven vliegen. Het onderzoek richt zich vooral of er in de rapporten melding wordt gemaakt van eerdere problemen in de vluchtcomputer. De baas van Citilink zegt tegenover Reuters de inspecties te verwelkomen. De maatschappij heeft zelf al alle 36 vliegtuigen geïnspecteerd n de crash. “Het is makkelijk te onderzoeken”, zegt hij. AirAsia en Batik Air reageren niet op vragen van Reuters. Airbus zegt dat de aanbevelingen uit het rapport geen veranderingen voor de bouwer betekenen.
Trackrecord
Indonesië heeft een slecht trackrecord wat betreft vliegtuigongelukken. De laatste jaren zijn er echter verbeteringen geweest. Up in the Sky columnist Hans de Jong is één van de mensen die Indonesië daarbij helpt. Het AirAsia toestel is het eerste commerciële toestel sinds 2007 in een crash met doden tot gevolg.
Training
De training van de piloten wordt verder opgevoerd. In plaats van elke 12 maanden moeten ze nu elke zes maanden bepaalde vaardigheden oefenen. Er wordt getraind in: handmatig vliegen, uit een upset komen (upset recovery training), extreme omstandigheden zoals een plotselinge bocht van meer dan 45 graden, vertragen naar gevaarlijke snelheden en in cockpit instructies.
Dossier
Meer nieuws en achtergrondinformatie over de crash vindt u in ons dossier.