De derde luchthaven van Groot-Brittannië, Londen Stansted, wil contracten ondertekenen met ‘traditionele’ luchtvaartmaatschappijen om ze op de luchthaven te ontvangen. Door capaciteitsgebrek op Heathrow en Gatwick is hier steeds minder ruimte en wordt er gezocht naar alternatieven. Stansted wordt momenteel vooral gebruikt door budget-carriers en chartermaatschappijen.
De traditionele luchtvaartmaatschappijen vliegen vooral vanaf Heathrow, waar ook British Airways zijn thuishaven heeft. De luchthaven loopt echter tegen zijn capaciteit aan en uitbreidingen zullen op zijn vroegst in 2025 zijn afgerond, terwijl de vraag naar zitplaatsen van en naar Londen blijft stijgen.
Volgens de eigenaar van Stansted, Manchester Airports Group (MAG), is er een deal op komst met een traditionele maatschappij. Volgens Charlie Cornish, algemeen directeur van MAG, is Stansted met meerdere maatschappijen in overleg. In een interview donderdag zei hij: “ik denk dat we in 2016 kunnen bevestigen dat er een aantal full-service carriers zullen komen”. Cornish verwacht dat er verbindingen met het Midden-Oosten en steden in de Verenigde Staten zullen komen, net als short-haul verbindingen vanuit Stansted.
Binnen de bestaande capaciteit zijn er groeimogelijkheden op Stansted. Er wordt op dit moment gebruik gemaakt van iets meer dan vijftig procent van de capaciteit. Aan het eind van dit jaar wordt naar verwachting een besluit genomen over de uitbreiding van Heathrow, waarover al lange tijd wordt gediscussieerd.