Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

    17/06/2025

    KLM Airbus A330 na uren vliegen terug bij af

    17/06/2025

    Bijzonder: vier luchtmacht-Alouettes op een rij | Foto’s

    15/06/2025

    ANWB-traumahelikopters vaker ‘s nachts de lucht in?

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Longread»Weekend Longread | Toekomst van jetpacks
Longread

Weekend Longread | Toekomst van jetpacks

Saskia Roelofs-van VelsenDoor Saskia Roelofs-van Velsen05/12/2015Leestijd: 5 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het is vroeg in de ochtend. Je hebt de kat eten gegeven en je partner een fijne dag gewenst. Tablet en broodtrommel zitten in je rugzak en voor vertrek check je nog even luchtvaartmeteo.nl. Ziet er goed uit. Wind komt uit zuidoostelijke richting met een snelheid van zes knopen. Gekleed in een beige overall stap je de schuur in en tank je de brandstofflessen bij. Opschieten moet je want de vergadering begint over drie kwartier. Met volle snelheid bereik je een hoogte van 100 voet en zet je koers naar 340 graden. Die kop koffie red je nog net voordat je aan je werkdag begint.

Het is een kwestie van tijd voordat we met z’n allen per jetpack naar ons werk gaan. Deze zogenoemde raketrugzak trok al in de periode van de James Bond-film Thunderball onze aandacht. Toen fictie, nu werkelijkheid. Het uiterlijk van een jetpack: twee naast elkaar staande reactiemotoren die door een inwendige chemische reactie een stuwende kracht naar beneden veroorzaken. Deze reactiemotoren bevatten een stof als bijvoorbeeld stikstof en waterstof. Een jetpack die door een krachtige waterstraal omhoog gespoten wordt, heet een hydro jetpack of flyboard. De kracht uit een dergelijke motor werkt een kant op waardoor in tegenovergestelde richting versneld wordt, ook wel de derde wet van Newton genoemd (actie= -reactie). Een jetpack heeft wel iets weg van een drone (Unmanned Aerial Vehicle). Beiden hebben een vertical take-off en kunnen onbemand zijn. Anderzijds verschillen ze qua vliegtechniek en energiebron. Een drone vliegt vooral door het multi-rotorsysteem. Een jetpack maakt vooral gebruik van een reactiemotor.

Redmiddel
Hoe je het ook wendt of keert, met een raketrugzak gaat er een wereld van mogelijkheden open. Denk aan het bestrijden van een brand op grote hoogte. Waar een ladder soms moeilijk bij kan, lukt het de brandbestrijder met een jetpack wel om erbij te komen. Dubai, een stad van onbegrensde mogelijkheden, heeft de primeur en koopt twintig stuks en twee simulators van Martin Aircraft Company uit Nieuw Zeeland. De packs zijn bedoeld voor noodsituaties. Weliswaar staat deze technologie nog in de kinderschoenen, luitenant kolonel Ali Hassan Almutawa van het Civil Defence Operations Department van Dubai zegt in de Khaleej Times grote plannen te hebben. De bedoeling is om deze jetpacks uit rusten met infrarood camera’s zodat slachtoffers beter te traceren zijn in moeilijk te bereiken ruimtes. Later kan gedacht worden aan het verplaatsen van reddings-apparatuur of zelfs het evacueren van personen. Het systeem is volgens Peter Coker, CEO van Martin Aircraft Company, gemakkelijk te bedienen. Dit komt door gebruikmaking van geavanceerde fly-by-wire besturing. Daardoor kunnen reddingsteams snel getraind worden.

Draadloos
Waar op aarde de veiligheid van het publiek gewaarborgd wordt, is de veiligheid van de astronaut in de ruimte de prioriteit. Om ervoor te zorgen dat astronauten op de plek blijven waar ze werkzaamheden verrichten en niet ongewild de Melkweg in gezogen worden, past NASA Simplified Aid for EVA Rescue (SAFER) toe. Het ziet eruit als een modern reddingsvest dat werkt op kleine stikstof aangedreven stuwraketten die de astronaut laat bewegen. Een jetpack dat de ruimtevaarder liever niet wil gebruiken, want dan is er meestal sprake van een noodsituatie. Doorgaans zitten ze vast aan een koord en veiligheidsgrepen maar als de nood aan de man is, kunnen ze een beroep doen op de SAFER. Momenteel werkt NASA samen met Draper en MIT om de werking van de packs te verbeteren. “De gyroscoop in het apparaat voorkomt dat de bestuurder ongecontroleerd uit balans kan raken”, zegt Michele Carpenter, ingenieur bij de Cambridge researchfacility Draper. in The Boston Globe.

Waterpret
Terug op de aardbol nemen we een duik onder water. Met een topsnelheid van 10 km per uur (6mph) razen we vlak onder het wateroppervlak. Sneller dan een Olympisch zwemmer. Voor een jetpack onder water moeten we naar Portsmouth, Engeland. Het bedrijf SCP Marine Innovation ontwierp de x2 Sport Underwater Jet Pack. Een kleine rugzak met een gewicht van vijf kilo met daarin twee batterijen, genoeg om een uur de held uit te hangen. Aan beide armen een felgele Hydra thruster. Waterratten die zich onder de zeespiegel willen uitleven, kunnen voor ongeveer 2.000 dollar eigenaar worden van deze aqua-gadget. Gewoon bedoeld voor de fun.

Vooruitzicht
Het verschil tussen fun en veiligheid wordt steeds kleiner. Kijk maar naar de verkoop en gebruik van drones en de regels die daarop van toepassing zijn. Op de website van de Rijksoverheid staat beknopt waar de drone-recreant zich aan moet houden. Uiteraard zullen er nog vele revisies volgen aangezien de belangstelling voor drones alleen maar toeneemt. Ook al bestaat het fenomeen jetpacks al sinds de vorige eeuw, het apparaat bevindt zich nog aan het begin van de productlevenscyclus. Zo valt er nog een hoop winst te behalen door onder andere het verlengen van de vliegtijd en de veiligheid van de persoon die de pack bestuurt. Hoe meer bedrijven het nut ervan inzien des te meer erin geïnvesteerd wordt en hoe sneller die techniek zich zal ontwikkelen.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Weekend Longread
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Saskia Roelofs-van Velsen
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Redacteur. Saskia studeerde communicatie en is gefascineerd door de luchtvaart. Leest eerder luchtvaartbladen dan vrouwenglossy’s. Met haar longreadartikelen neemt Saskia de lezer mee de diepte in, bij diverse (luchtvaart) onderwerpen.

Gerelateerde Artikelen

Nederlandse repatriëringsvlucht blijft uit

17/06/2025Redactie

Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

17/06/2025Redactie

KLM Airbus A330 na uren vliegen terug bij af

17/06/2025Redactie
Recent

Nederlandse repatriëringsvlucht blijft uit

17/06/2025

Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

17/06/2025

KLM Airbus A330 na uren vliegen terug bij af

17/06/2025
Populair

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?