Malaysia Airlines gaat door naar de volgende fase van de herstructurering binnen het bedrijf. Per 1 september is Malaysia Airlines Berhad opgericht als opvolger van Malaysia Airlines. De maatschappij verkeerde in moeilijkheden en moest worden gered. Daarom werd een herstructureringsprogramma opgestart. In een persbericht maakte de maatschappij bekend welke wijzigingen de komende tijd zullen worden doorgevoerd.
Plannen
Voor de komende tijd heeft MAS meerdere plannen binnen het programma. Eerder deze week werd al bekend dat MAS en Emirates gaan code-sharen waarmee het netwerk flink vergroot wordt en er veel mogelijkheden ontstaan voor de passagiers.
Er worden zeven nieuwe bases geopend om in totaal achttien B737-800’s onder te brengen. De bases komen in de staten Sabah en Sarawak en op het Maleisisch schiereiland en kunnen worden gebruikt door bemanning ter plaatse. Ook wil men de operaties op de luchthaven Kuala Lumpur International concentreren naar één terminal waardoor het voor passagiers comfortabeler wordt doordat de bagage sneller verwerkt kan worden en de overstapduur korter wordt.
Verder is er een overeenkomst gesloten om 180 chartervluchten van China naar Sabah uit te voeren. De Chinese markt toont volgens MAS een positieve vraag.
Daarnaast wordt de klantbeleving verbeterd. Zo zijn nieuwe premium businessclass stoelen geïntroduceerd in de A330-300 vloot. Deze worden vanaf april 2016 geïnstalleerd. Ook is het catering concept aangepast en is er in alle klassen Wi-Fi aanwezig. Verder worden de KLIA Lounges verbouwd.
Op ICT gebied gaat er ook wat veranderen. Er komt een betere integratie met de boekingssystemen voor mobiele applicaties en de website. In het eerste kwartaal van volgend jaar moeten de verbeteringen zijn doorgevoerd.