Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Boeing 777 kan niet landen op Schiphol, wijkt uit

    16/11/2025

    Europese vervanger voor AWACS-vliegtuigen?

    16/11/2025

    KLM 777 na 3,5 uur terug op Schiphol

    15/11/2025

    Kritiek op vliegtaks uit onverwachte hoek

    15/11/2025

    Zo wordt een gloednieuw KLM-vliegtuig afgeleverd

    15/11/2025
  • Achtergrond

    Zo wordt een gloednieuw KLM-vliegtuig afgeleverd

    15/11/2025

    Van co Caravelle tot captain Boeing 757 en DC-4

    15/11/2025

    De grootste vliegshow van Nederland

    13/11/2025

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025
  • Editors’ choice

    Na MD-11 is nu ook DC-10 aan de beurt

    16/11/2025

    Van co Caravelle tot captain Boeing 757 en DC-4

    15/11/2025

    Ryanair bespaart €40 miljoen op boardingpas

    14/11/2025

    Embraer start gevecht tegen drones

    13/11/2025

    De grootste vliegshow van Nederland

    13/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»Norwegian gaat meer narrow-body’s transatlantisch inzetten
Airlines

Norwegian gaat meer narrow-body’s transatlantisch inzetten

Door Joeri van Ormondt7 december 2015, 07:39 • Update 8 december 2015, 15:41Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Norwegian wil met de nieuwe generatie narrow-body’s een agressieve transatlantische uitbreiding opzetten.

De CEO van Norwegian, Bjørn Kjos, zegt dit tegen Bloomberg en Flightglobal. Er zijn veel routes die nu met een overstap moeten worden gevlogen, maar die zouden ook direct kunnen. Het gaat dan om het verbinden van kleinere steden in Europa en de VS. Deze minder drukke routes kunnen met een klein toestel rendabel zijn, waar een wide-body dat niet is. Er zijn oneindige mogelijkheden voor een routestructuur, aldus Kjos.

Een wide-body op relatief korte long-haul routes inzetten is vooral interessant als er ook veel vracht mee genomen moet worden. Norwegian richt zich hier niet op, dus een kleiner toestel is al snel interessant. Hoe zwaarder een toestel hoe minder ver deze vliegt. Vracht meenemen in een B737 en een flinke afstand willen overbruggen is niet mogelijk, dan zal een wide-body dienst moeten doen op de route. Maatschappijen als Air France-KLM willen vracht mee kunnen nemen en zullen dus niet snel met een B737 of A320 over de oceaan gaan vliegen.

De B737 MAX gaat volgens Boeing 1.075 km verder vliegen dan de huidige B737NG toestellen. Ruim 6.500km moet te halen zijn met de nieuwe variant. Dat maakt het bijvoorbeeld mogelijk van Boston naar Edinburgh of Oslo te vliegen. Zeker als de nieuwe toestellen met een ruimere stoelindeling worden uitgerust en dus wat lichter zijn is er veel mogelijk.

Norwegian kijkt ook naar vluchten naar het Caribisch gebied en West-China. Volgens Koss zijn er genoeg grote steden aan te vliegen vanuit Europa met de Max of A320neo. Momenteel zet de maatschappij nog de B787 op de long-haul in. In 2018 zullen er achttien B787’s in de vloot zijn.

Volgens Flightglobal heeft Norwegian al elf long-haul routes (4.500km of meer) die met een narrow-body worden uitgevoerd. Routes vanaf Cork zijn daarbij een voorbeeld. Veel andere maatschappijen zoals United (34 routes) en American (25 routes) gebruiken daar de B757 voor. Norwegian en ook Turkish zetten B737’s in. Norwegian lijkt met de nieuwe plannen goed naar Turkish Airlines gekeken te hebben. Deze maatschappij zet een vloot van narrow-body’s in op kleinere steden waar bijvoorbeeld concurrent Emirates niet op vliegt. De B737-900ER’s zijn uitgerust met 151 stoelen en geven de passagiers daardoor voor ruimte. Veel meer ruimte dan een opeen gepakte wide-body doet.

Norwegian heeft 100 A320neo’s en 100 B737 MAX’en besteld. Ze worden vanaf 2016 geleverd.


Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum
Airbus A320neo Boeing 737 MAX long-haul narrow-body Norwegian
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Joeri van Ormondt
  • Website
  • LinkedIn

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde Artikelen

Boeing 777 kan niet landen op Schiphol, wijkt uit

16/11/2025Sytse Sijbesma

Trump zet vertraagde passagiers in de kou

16/11/2025Leon Holtkuile

A330 en 787 ontsnapten maar net aan ramp

16/11/2025Leon Holtkuile
Recent

Boeing 777 kan niet landen op Schiphol, wijkt uit

16/11/2025

Trump zet vertraagde passagiers in de kou

16/11/2025

A330 en 787 ontsnapten maar net aan ramp

16/11/2025
Populair

Amerikaanse B-52-bommenwerper maakt rondje Europa

12/11/2025

Zo wordt een gloednieuw KLM-vliegtuig afgeleverd

15/11/2025

Embraer start gevecht tegen drones

13/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?