Relatief grote veranderingen in de zoektocht naar MH370. Er is een extra schip ingezet en het zoekgebied is veranderd.
Naast de twee Fugro schepen is dit weekend de Havila Harmony ingezet. Op dit schip is een onbemande onderzeeër aanwezig. De Fugro schepen slepen aan een lange kabel een tow-fish mee. De tow-fish scant met behulp van sonar de bodem. Soms is door interferentie of obstakels niet alles te zien. Deze plekken worden in kaart gebracht. Nu de zomer in aantocht is op het zuidelijk halfrond is de zee rustiger en kan de onbemande onderzeeër van de Havila Harmony worden ingezet om deze zwarte plekken alsnog te verkennen.
Nieuw zoekgebied
Al lang geleden is er een werkgroep ingesteld die het bewijs van de route van MH370 blijft onderzoeken. Deze ‘search strategy working group’ heeft nu een omvangrijk verslag uitgebracht naar de meest waarschijnlijke route en locatie van MH370.

Dit rapport zorgt ervoor dat Australië het zoekgebied aan zal passen. De te onderzoeken oppervlak blijft hetzelfde: 120.000 km2, voor een grote gebied is geen geld.
De meest waarschijnlijk rustplek verandert niet, maar het gebied waar gezocht wordt is breder geworden en minder lang.
In de berekening zijn verschillende elementen meegenomen zoals het weer en data over de performance van het toestel op verschillende hoogtes. Eerdere vluchten van het specifieke toestel zijn geanalyseerd en voor de gegevens op de dag zelf zijn gegevens van andere B777’s gebruikt. Belangrijk voor de berekening was de plek waar de Boeing de zesde arc is gepasseerd. Daarna is er nog één bocht geweest, naar het zuiden. Het punt van passeren van de zesde arc is dan belangrijk om te weten hoe noordelijk of zuidelijk de Boeing op de 7e arc ligt. Boeing zelf heeft onafhankelijk van het Australische team hetzelfde onderzocht . Beide teams komen op dezelfde conclusie uit.
Doorgaan
Australië, Maleisië en China zeggen door te gaan met zoeken. Inmiddels is er 75.000 km2 doorzocht. Met de zomer in het verschiet is de verwachting dat het werk snel vordert. Het streven is om halverwege 2016 het gehele gebied te hebben doorzocht.
Als het toestel wordt gevonden zullen de landen er alles aan doen al het nodige bewijs te bergen om achter het grootste mysterie van de moderne luchtvaart te komen.