Een aantal Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen wil dat de luchtverkeersleiding snel weggehaald wordt bij de FAA. Dertien vliegvelden zouden een tekort aan luchtverkeersleiders hebben, omdat de eisen voor verkeersleiders te zwaar zijn. Dit schrijven diverse Amerikaanse media.
Het aantal volledig gekwalificeerde verkeersleiders ligt op een aantal vliegvelden “onder het vereiste niveau”, zei een beleidsmedewerker van het ministerie van transport tegen de ‘transportation and infrastructure committee’ van het Huis van Afgevaardigden. Matthew Hampton noemde New York, Dallas, Denver en Chicago als voorbeelden.
Dat er te weinig luchtverkeersleiders zijn, komt volgens Hampton doordat veel werknemers nog getraind worden en nog niet zelfstandig mogen werken. De FAA neemt geen sollicitanten aan die ouder zijn dan 31. Maximaal 25 jaar later, op hun 56ste moeten de verkeersleiders alweer met pensioen.
Een aantal maatschappijen wil dat de manier waarop de luchtverkeersleiding georganiseerd is, ook veranderd wordt. De carriers willen dat er een organisatie zonder winstoogmerk komt die het luchtverkeer gaat regelen, de FAA is een staatsonderdeel. In buurland Canada wordt een model gehanteerd dat als voorbeeld moet dienen.
De nieuwe organisatie moet snel nieuwe apparatuur beschikbaar maken en ook zorgen voor efficiëntere vliegroutes. “We zoeken een nieuwe weg om het luchtverkeersleidingsyssteem te financieren en te beheren. We kunnen het veel beter doen”, zegt Doug Parker, CEO van American.
Volgens lobbyorganisatie Airlines 4 America (A4A) is het mogelijk om binnen vier maanden de benodigde veranderingen door te voeren. “Dit komt niet uit de lucht vallen”, stelt A4A-president Nicholas Calio.
Het reorganiseren van de luchtverkeersleiding is een gevoelig punt voor luchtvaartmaatschappijen. Delta vertrok uit onvrede over het standpunt van A4A uit die belangenorganisatie. De carrier uit Atlanta vindt dat het werk van de ATC niet moet worden overgenomen door een andere partij.