Up in the Sky stelt aan de hand van vijf vragen een aantal sprekers op de AKCD voor. Vandaag Folkert Horst van de KLu Historische Vlucht
Wie bent u en wat doet u binnen de KLu Historische Vlucht?
Mijn naam is Folkert Horst; na mijn opleiding aan de Koninklijke Militaire Academie eind 60-er, begin 70-er jaren van de vorige eeuw in de richting elektrotechniek begon voor mij een lange carrière binnen de Koninklijke Luchtmacht (KLu) die eindigde in 2006, toen ik als generaal-majoor met leeftijdsontslag ging. In mijn carrière ben ik vooral werkzaam geweest binnen de materieel-logistieke sector van de KLu, zowel op onderdeelsniveau als op de staf waarbij het kernbegrip vooral vliegtuigonderhoud was. Maar dankzij de veelzijdigheid van de KLu als werkgever kon ik af en toe ook buiten dit vakgebied werkzaam zijn. Voor een techneut is het interessant om de functie van Hoofd Financiële Plannen en Begrotingen te mogen vervullen. Mijn laatste onderdeelsfunctie was commandant bij het Logistiek Centrum KLu, mijn laatste KLu functie was plaatsvervangend Directeur Materieel en mijn allerlaatste functie was Algemeen Directeur van de Defensie Telematica Organisatie.
Tijdens mijn KLu tijd raakte ik betrokken bij de restauratie van de Nederlandse Spitfire. Die betrokkenheid bij de historische luchtvaart is niet meer weggegaan en na mijn leeftijdsontslag in 2006 ben ik als vrijwilliger aan de slag gegaan bij de KLu Historische Vlucht; sinds 2011 ben ik voorzitter van deze vrijwilligersorganisatie.
Waar gaat uw presentatie tijdens de AKCD over?
Het totale stelsel van regelgeving in de luchtvaart is primair gericht op de commerciële luchtvaart en wordt geregeld vanuit EASA in Keulen. Binnen Nederland is de Inspectie Leefomgeving en Transport (IL&T) het controlerende orgaan van EASA. Echter EASA bemoeit zich niet met de historische luchtvaart. Wet- en regelgeving op dit gebied berust bij de inspectie, die – niet in de laatste plaats vanwege bezuinigingen – hiervoor niet altijd meer over de toereikende capaciteiten beschikt. Dit maakt historische luchtvaart, als onderdeel van de General Aviation, een gebied waarin het soms wat tasten is op het gebied van wat mag en kan, zowel ten aanzien van onderhoud als operaties.
Waarom is dit onderwerp van belang voor de luchtvaart?
Binnen Nederland is buiten de direct betrokkenen weinig bekend over de specifieke positie van de historische luchtvaart. Ook zien we dat technieken die van belang zijn voor de instandhouding van historische vliegtuigen steeds minder in de lesprogramma’s van opleidingsscholen terug te vinden zijn. Bewaren van kennis over deze onderwerpen binnen organisaties als de KLuHV is van groot belang om in de toekomst dit stuk van ons cultureel erfgoed in stand te houden en er mee te opereren.
Wat is de praktische toepassing en wanneer kan die gerealiseerd worden?
De praktische toepassing zit vooral in het veilig in de lucht houden van historische vliegtuigen en deze bij uiteenlopende gelegenheden te laten zien. Elk jaar worden wij benaderd om aanwezig te zijn bij luchtvaart evenementen. Zo hebben wij dit jaar tientallen keren acte de présence gegeven bij herdenkingen ter gelegenheid van de bevrijding, luchtvaartmanifestaties en dergelijke gelegenheden. Daarbij hebben velen van dichtbij kennis kunnen maken met dit stuk geschiedenis. Dit kan slechts door de voortdurende inzet van de vele vrijwilligers die actief zijn in de historische luchtvaart. Niet alleen binnen de KLuHV maar bij vele organisaties in Nederland met een gelijke doelstelling.
Waarom zou u bezoekers aanraden naar uw presentatie te komen?
Als het bezoek aan de AKCD is ingegeven louter vanuit het (toekomstige) carrièreperspectief kan ik de bezoekers helaas weinig bieden. De historische luchtvaart is nu eenmaal geen werkgever, meer een veeleisende oude dame. Maar als je iets wilt vernemen over deze specifieke tak van de luchtvaart waarin het soms nog pionieren is en geïnteresseerd bent om te zien hoe deze historie, naast statisch opgesteld in musea, ook in de derde dimensie in stand wordt gehouden dan ben je van harte welkom.
AKCD
Op 12 december vindt bij de Hogeschool van Amsterdam de negende editie van de Aviation Knowledge Career Day (AKCD) plaats. Tijdens de dag zijn er diverse presentaties van sprekers uit de luchtvaartwereld, variërend van de Koninklijke Luchtmacht tot Schiphol en AviAssist, en van crew resource management tot windtunneltesten.
[su_divider size=”2″ margin=”10″]
Alles over AKCD
UpintheSky.nl is mediapartner van de AKCD 2015. Alle berichtgeving over de AKCD 2015 vindt u in ons dossier.