Een Boeing 777-300ER vloog in september 13 uur met een gat achter de achterste cargodeur.
Tijdens de take-off heeft het toestel (A7-BAC) de baanverlichting geraakt. Hierdoor ontstond een gat van 46 centimeter breed. Het werd pas in Doha ontdekt, tijdens de vlucht is er geen (alarm)melding van geweest. Dat staat in het voorlopige rapport van de Qatarese onderzoeksraad (pdf).
Vlucht QR778 vertrok op 15 september om 20:12 uur LT van Miami. De piloten waren volgens het onderzoeksverslag niet bekend met het vliegveld. Eén van de piloten zou teveel ingezoomd hebben op de namen van de taxiways op zijn tablet die dienst deed als Electronic Flight Bag, waardoor hij niet meer het overzicht op de startbaan had. Hierdoor kwam het toestel op intersectie T1 op de baan, 411 meter verwijderd van het aangewezen punt. De piloten gaven aan de toren door vanaf dat punt te willen starten. Achter het toestel was circa 1.000 meter aan baan. Vanaf punt T1 is er 2.610 meter aan startbaan beschikbaar.
De Boeing woog 342.000 kg bij take-off. Dat is zo goed als helemaal vol, de maximum take-off weight van een B777-300ER is 351 ton. De piloten zeggen dat ze geen idee hadden (het was donker op het moment van take-off) waar ze op de baan zaten.
Op het moment dat het toestel de V1 snelheid naderde kwamen de piloten er achter dat er iets niet klopte en er minder baan ‘over’ was dan gedacht. De captain bekeek de snelheid en besloot dat doorgaan de veiligste optie is. Hij meent zich te herinneren dat de B777 loskwam bij de rode centerlights, dan is er nog 300 meter baan over.
Het toestel raakte drie van de de approach-lichten van landingsbaan 27.
CRM
De crew trok het take-off punt in twijfel van de captain, maar die wuifde dat weg met een “komt-wel-goed” gebaar. De relief captain zat ook in de cockpit. Het rapport heeft het over slechte communicatie in de cockpit. Aan boord waren 259 passagiers en 20 crewleden.
In totaal raakte 18 vierkante meter van de romp beschadigd, op 90 punten moesten er herstelwerkzaamheden worden verricht. Niemand raakte gewond.