De nieuwe “Fokker” van Netherlands Aircraft Company (NAC) wordt een flinke slag groter dan de F100. In een high density opstelling met 28″ pitch passen er 138 stoelen in. De Fokker gaat hiermee de concurrentie aan met de Bombardier CSeries en de Embraer E-series. Boeing en Airbus bewegen uit die markt en maken toestellen voor minimaal 150 stoelen.
Het oorspronkelijke idee was een toestel voor 120 passagiers of 125 in een high density opstelling. Doordat de markt verandert, is NAC overstapt op een toestel voor 130 reizigers of 138 in een high density lay-out.
Het is voor het eerst dat een toestel dat twintig jaar niet mee gemaakt wordt nieuw leven ingeblazen. De romp van het bestaande Fokker 100 model wordt 2,29 meter langer. De extra stoelen maken dat er meer nooduitgangen moeten komen. Tijdens de presentatie van NAC op de AKCD legden Evert Jesse en Rudi den Hertog uit hoe het zit met de regelgeving. NAC hoopt toestemming te krijgen voor een extra paar overwingexits.
NAC gebruikt de fuselage en vleugels van de oude F100, ze hebben daar de patenten van gekocht. Om het toestel klaar voor de toekomst te maken worden er meerdere elementen veranderd. Er komen winglets die voor een 4% besparing moeten zorgen. Nieuwe motoren die voor een besparing van 22% gaan zorgen bij 10% meer thrust. Door een command by wire systeem wordt niet alleen een gewichtsbesparing van 350kg bereikt, maar ook een verminderde drag van 10%. Tenslotten krijgt het toestel nieuwe avionics wat ook nog moet zorgen voor een gewichtsbesparing van 350kg.
Een groot voordel van het command by wire systeem is dat het makkelijker is te onderhouden, sneller in te bouwen is en er zijn geen kabels meer. Vergeleken met de Mitshubishi MRJ90, die dezelfde Pratt & Whitney PW1217G motor heeft, vliegt de NAC130NG met 40 passagiers meer dan de MRJ over een grotere afstand.
[su_divider size=”2″ margin=”10″]
Alles over AKCD
UpintheSky.nl is mediapartner van de AKCD 2015. Alle berichtgeving over de AKCD 2015 vindt u in ons dossier.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!