Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    ‘Nederlands vliegtuig gecrasht bij takeoff uit Londen’

    13/07/2025

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025
  • Achtergrond

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025
  • Editors’ choice

    Unieke vlucht met Antonov An-124 vanuit Oekraïne

    13/07/2025

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Nieuws»AKCD 2015: KLu goed vertegenwoordigd
Nieuws

AKCD 2015: KLu goed vertegenwoordigd

Bas JoosseDoor Bas Joosse13/12/2015Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Joris Overtoom
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De Koninklijke Luchtmacht was op de ACKD goed vertegenwoordigd met vier presentaties. De openingsspeech werd verzorgd door Commodore Onno Eichelsteim, directeur operations.

Out of the box denken is een must voor de krijgsmacht, houdt Eichelsheim de zaal voor. “De vijand doet het namelijk al.” De Luchtmacht loopt achter door de manier waarop besluiten genomen worden en door aanbestedingstrajecten. In andere, niet-westerse landen, kan een nieuw systeem veel sneller worden aangeschaft. Het personeel van de Luchtmacht kan juist het verschil maken. “Jullie gaan dat verschil maken”, zegt Eichelsheim specifiek tegen de studenten. In een snel veranderende samenleving zijn er voor de krijgsmacht twee opties: toekijken of innoveren. Dat laatste gebeurt vanzelfsprekend. De luchtmacht haalt ideeën uit alle lagen van de organisatie om beter te worden.
AKCD2015_KLu_Eichelsheim_1

Eén van die noodzakelijke innovaties is de aanschaf van de F-35, die de F-16 gaat vervangen. Luitenant-kolonel Frank den Edel, hoofd Air Force F35 Transition Team, legde in zijn presentatie de grootste verschillen uit tussen beide toestellen uit. De F-35 kan veel meer dan alleen een bom afwerpen. “Het is een platform vol sensoren. Alle informatie wordt als totaalplaatje aan de piloot aangeboden”, vertelt Den Edel. Die informatie kan ook door andere krijgsmachtonderdelen gebruikt worden. De F-16 biedt ook veel informatie, maar die moet de piloot zelf verwerken tot een totaalplaatje. De F-35 is veel preciezer dan de F-16. “Een F-16 kan een lasergeleide bom ook door een deur krijgen. Een F-35 kan ‘m linksonder, rechtsboven of door de brievenbus krijgen”, aldus Den Edel.
AKCD2015_KLu_F16_F35_2

Inzet Chinook
Vlieger Jan-Joost, gezagvoerder op de Chinook, nam even later een zaal vol met luisteraars mee naar de eindeloze zandvlakte van Mali. Hij werd vier maanden uitgezonden voor de VN-operatie minusma. In Mali voeren de Chinooks met name medische evacuaties (medevacs), ondersteuningsvluchten en transporttaken uit. In Mali is het vooral wachten. “In theorie zit je te playstationen tot de zoemer gaat, dan ga je de lucht in voor een evacuatie. Binnen een uurtje ben je weer terug”, schetst hij. De praktijk is anders. Bij het lossen van goederen kwamen er spontaan gewonde mensen naar de helikopter toe. “Die laten we natuurlijk daar niet achter”, aldus Jan-Joost.

Tijdens zijn uitzending vloog hij elf keer voor een evacuatie, waarbij 49 patiënten vervoerd werden. Twee daarvan waren Nederlanders. “Dat doet toch iets extra’s met je. Het is anders dan wanneer je collega X uit land Y vervoerd.” Het zand en de hitte in Mali zorgden wel voor uitdagingen, vooral op technisch gebied. Veel computersystemen aan boord van de heli’s hadden last van de warmte. De oplossing voor een niet-werkend computersysteem is volgens Jan-Joost simpel. “Een bak met ijs tegen de computer zetten, tien minuten later werkt het weer.”

[su_divider size=”2″ margin=”10″]

Alles over AKCD

AKCD_2015_poster_landscape_klein
UpintheSky.nl is mediapartner van de AKCD 2015. Alle berichtgeving over de AKCD 2015 vindt u in ons dossier.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
AKCD 2015 Chinook F-35 Luchtmacht
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Bas Joosse
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde Artikelen

‘Nederlands vliegtuig gecrasht bij takeoff uit Londen’

13/07/2025Redactie

Unieke vlucht met Antonov An-124 vanuit Oekraïne

13/07/2025Redactie

‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

13/07/2025Redactie
Recent

‘Nederlands vliegtuig gecrasht bij takeoff uit Londen’

13/07/2025

Unieke vlucht met Antonov An-124 vanuit Oekraïne

13/07/2025

‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

13/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025

VS overwegen schrappen nieuw stealth-vliegtuig

11/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?