Als reclamemannetje ben ik natuurlijk dubbel gefascineerd door airline-advertenties. Met name de slogans. Er zijn rare bij!
Aloha Airlines. Experience Waitlessness. Een doordenkertje. Ook een hele merkwaardige: American Airlines: rest, keep warm and drink liquids. Een soort advies van de dokter. Raarrrrr! Weet niet of ze ‘m nog voeren.
SA had ooit een hele bizarre. We make the difference. South African Airways. Weet niet hoe het met u is, maar ik heb onmiddellijk associaties met Apartheid. Onbegrijpelijk dat die ooit langs de tafel van de CEO is gekomen.
De KLM doet het al jaren erg braaf met The reliable airline. Maar de leukste Nederlandse slogan is met gemak: ‘Wat doet u hier nog?’ Die heeft Transavia een tijdje gebruikt. Die wint het zelfs van de Amerikaanse.
Een topper in airline–advertising vind ik wel die van Lufthansa, de man met de berenmuts. My God, England is so cheap these days. Kan er om blijven lachen. Uitgerekend uit het meest reclame-conservatieve land ter wereld!
In de vorige eeuw werd er veel geadverteerd met aantrekkelijke stewardessen. I’m Cheryl. Fly me. Nu ondenkbaar. Laat staan de flight attendant die je aankijkt met van die come-to-bed-eyes. En dan het bizarre bijschrift: Think of her as your mother.
Kan niet meer. Er is een stilzwijgend beleid om de dames in werkelijkheid niet à l te lekker te laten wezen. Er zijn al genoeg ordeproblemen aan boord. Hoewel? Misschien is het weer eens tijd voor dit soort dingen. Tongue in cheek, omdat je aan boord toch koffie krijgt van zo’n chagrijnige drietonner. Kom op, marketeers: wie durft het aan?