American Airlines heeft in 2015 673 miljoen dollar bespaard door geen vaste prijs te betalen voor de brandstof. Dit meldt ATW Online.
De maatschappij betaalde dit jaar 1.67 dollar per gallon (3,78 liter), aldus Robert Isom, chief operational officer bij de carrier. Concurrenten Delta en United betaalden een hogere prijs voor de brandstof. American behaalt het voordeel door niet mee te gaan in ‘fuel hedging’, een techniek waarbij voor brandstof een vaste prijs wordt betaald. In plaats daarvan betaalde American het afgelopen jaar gewoon de marktprijs. Die prijs daalt de laatste maanden gestaag.
COO Isom verwacht de komende jaren nog meer besparingen voor American de vloot vernieuwt wordt met onder anderen de B787, 737 MAX en de A320neo. Deze toestellen zijn tien tot vijftien procent zuiniger dan oude toestellen waar American nu mee vliegt. Volgens Aviation Week staan er meer dan vierhonderd toestellen in de orderboeken van Airbus en Boeing.
Kosten
De brandstofkosten zijn één van de grootste kostenposten voor airlines en hebben veel invloed op de jaarcijfers. Lage olieprijzen betekent vaak winst voor maatschappijen, als de prijzen hoog liggen, kan het voor zware verliezen zorgen. Bij het zogeheten fuel hedging zetten luchtvaartmaatschappijen en brandstofleveranciers de prijs van een vat olie vast voor een bepaalde periode.
Fuel hedging heeft voor- en nadelen. Welke kant de brandstofprijs op zal schommelen tijdens de duur van het contract blijft namelijk een gok. Het kan zijn dat de prijs vastgezet wordt op $4 per gallon, waarop vervolgens de prijs de volgende dag ineens inzakt of juist omhoog gaat waarop de luchtvaartmaatschappij teveel betaalt of juist bespaart.