fbpx
NieuwsOnderwerpenVliegtuigen

Aflevering A350 vertraagd door late levering toiletten

Airbus loopt vertraging op bij het afleveren van de A350. Dit komt doordat de toiletten niet op tijd geleverd kunnen worden, meldt Reuters.

De toiletten worden, net als veel andere onderdelen van de cabine, gebouwd door de firma Zodiac en kant en klaar afgeleverd bij de Airbusfabriek in Toulouse voor de eindassemblage. Zodiac kampt met vertragingen in het afleveren van de toiletten. Volgens CEO Olivier Zarrouati duurt het een paar maanden voor de vertragingen zijn ingelopen. Waar de vertraging vandaan komt is niet duidelijk. Airbus CEO Tom Enders liet dinsdag weten dat Airbus door de vertragingen waarschijnlijk slechts veertien A350’s kan afleveren. Het oorspronkelijke doel stond op vijftien.

Zodiac kampt al langer met vertragingen. Niet alleen Airbus, maar ook Boeing heeft hier last van. Het Franse bedrijf levert voor beide vliegtuigbouwers interieurs voor de A350 en B787. In Canada heeft het bedrijf een nieuwe fabriek geopend, waardoor de productie in 2016 verviervoudigd moet worden.

Problemen
Vertragingen zijn Zodiac niet vreemd. Na een brand in juli liep de productie van lie-flat stoelen vertraging op. American Airlines, liet hierop het contract dat zij hadden met Zodiac ontbinden. De vertragingen bij het bedrijf komen Airbus en Boeing slecht uit: zij proberen een recordaantal vliegtuigen af te leveren en schroeven de productieschema’s steeds verder op. De productielijnen zijn zo afgesteld dat het interieur precies op tijd ingebouwd kan worden

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button