Pakweg vijftien jaar geleden. Destijds kostte het nog 2300 dollar. Weet niet meer tegen welke koers. Het was nog in de guldentijd, als ik me goed herinner.
Ik had al flink wat artikelen in Piloot & Vliegtuig geschreven. Ik liet ze allemaal zien aan Lee (zelfs zijn naam is stoer!) Lauderback, chief pilot van Stallion 51.
“Impressive”, zei Lee: “But we never give discounts”.
Drie dagen later belde hij toch: “Be here three p.m. One hour, one thousand dollars. No briefing. Because you’ve alreay had that one ten times over”. Klopte, want ik had dagen achtereen elke briefing en debriefing die Lee gaf mee-aangehoord. Kon de vlucht wel dromen.
En toch was het een droom, die uitkwam. Een droom die ik had gehad vanaf mijn achtste levensjaar. Vanaf het moment dat ik de eerste modelletjes van Monogram Models in elkaar knutselde op zolder in mijn ouderlijk huis.
Iemand die mij had zien prutsen met mijn kwastjes en mijn mesjes en die gezegd zou hebben: ‘Ooit zul je zelf in zo’n ding vliegen’, die had ik van mijn knutsel-tafel weggelachen.
Ze waren er immers niet meer, de Mustangs. Het waren Dino’s geworden. Dodo’s. Museumstukken. Weg, voorbij, voorgoed verdwenen. Bij duizenden omgesmolten tot bierblikjes en snelkookpannen. Een enkele crazy billionaire vloog jaarlijks een volkomen verbasterde P-51-variant te pletter in Reno. Dat was al. De Mustang was history.
Drie uur vijftien kwam Crazy Horse los van het gloeiende tarmac van Kissimmee Municipal Airport, Florida. Lee liet me na de take-off alles doen. De roll, de loop, de cuban. Ik wist van tevoren wat hij ging vragen, zeggen. Hij liet me zelfs de landing doen; iets wat ik tot dan toe bij geen enkele debrief had gezien. Niet omdat ik zo goed vlieg, maar omdat ik de ground school uit den treure had geoefend. En dat merkte Lee. Zijn perfecte instructies vielen stuk voor stuk op hun plek.
Dat raad ik u ook aan, als u straks onder instructie vanaf Antwerpen gaat vliegen met de volledig DBO-Scat II P-51. Bereid u grondig voor. Anders wordt het een ride à la Plopsaland. Dat moet u niet willen. Luister, oefen, prent u alles zorgvuldig in. Dan wordt het een vlucht. Die van uw leven.
Goof Bakker
Een vlucht met de Scat II kunt u nog tot 31 december boeken voor EUR 2.000,- per pakket, nog 25 pakketten beschikbaar. Vluchtuitvoering voor eind juni 2016.
P.S. Ik schrijf ook columns die nìet over luchtvaart gaan. Recent nog eentje over urine-mannen. Lezen?
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.