Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

    18/06/2025

    KLM gaat bijdragen aan Nederlandse vliegtuigmotoren

    18/06/2025

    Ommekeer KLM A330 blijkt bizarre reden te hebben

    17/06/2025

    Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

    17/06/2025

    KLM Airbus A330 na uren vliegen terug bij af

    17/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Column Goof Bakker: Ik heb het gedaan
Column

Column Goof Bakker: Ik heb het gedaan

Goof BakkerDoor Goof Bakker17/12/2015Update:28/08/2020Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Pakweg vijftien jaar geleden. Destijds kostte het nog 2300 dollar. Weet niet meer tegen welke koers. Het was nog in de guldentijd, als ik me goed herinner.

Ik had al flink wat artikelen in Piloot & Vliegtuig geschreven. Ik liet ze allemaal zien aan Lee (zelfs zijn naam is stoer!) Lauderback, chief pilot van Stallion 51.

“Impressive”, zei Lee: “But we never give discounts”.

Drie dagen later belde hij toch: “Be here three p.m. One hour, one thousand dollars. No briefing. Because you’ve alreay had that one ten times over”. Klopte, want ik had dagen achtereen elke briefing en debriefing die Lee gaf mee-aangehoord. Kon de vlucht wel dromen.

En toch was het een droom, die uitkwam. Een droom die ik had gehad vanaf mijn achtste levensjaar. Vanaf het moment dat ik de eerste modelletjes van Monogram Models in elkaar knutselde op zolder in mijn ouderlijk huis.

Iemand die mij had zien prutsen met mijn kwastjes en mijn mesjes en die gezegd zou hebben: ‘Ooit zul je zelf in zo’n ding vliegen’, die had ik van mijn knutsel-tafel weggelachen.

Ze waren er immers niet meer, de Mustangs. Het waren Dino’s geworden. Dodo’s. Museumstukken. Weg, voorbij, voorgoed verdwenen. Bij duizenden omgesmolten tot bierblikjes en snelkookpannen. Een enkele crazy billionaire vloog jaarlijks een volkomen verbasterde P-51-variant te pletter in Reno. Dat was al. De Mustang was history.

mustang-p51

Drie uur vijftien kwam Crazy Horse los van het gloeiende tarmac van Kissimmee Municipal Airport, Florida. Lee liet me na de take-off alles doen. De roll, de loop, de cuban. Ik wist van tevoren wat hij ging vragen, zeggen. Hij liet me zelfs de landing doen; iets wat ik tot dan toe bij geen enkele debrief had gezien. Niet omdat ik zo goed vlieg, maar omdat ik de ground school uit den treure had geoefend. En dat merkte Lee. Zijn perfecte instructies vielen stuk voor stuk op hun plek.

 

Dat raad ik u ook aan, als u straks onder instructie vanaf Antwerpen gaat vliegen met de volledig DBO-Scat II P-51. Bereid u grondig voor. Anders wordt het een ride à la Plopsaland. Dat moet u niet willen. Luister, oefen, prent u alles zorgvuldig in. Dan wordt het een vlucht. Die van uw leven.

Goof Bakker

Een vlucht met de Scat II kunt u nog tot 31 december boeken voor EUR 2.000,- per pakket, nog 25 pakketten beschikbaar. Vluchtuitvoering voor eind juni 2016.

P.S. Ik schrijf ook columns die nìet over luchtvaart gaan. Recent nog eentje over urine-mannen. Lezen?

 


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Column Goof P-51 Mustang
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Goof Bakker
  • Website
  • Facebook

Columnist en mede-eigenaar van Up in the Sky. Goof heeft zijn sporen verdiend als reclametekstschrijver en schrijft nog altijd over luchtvaart. Hij publiceerde onder andere in NRC Handelsblad en de Volkskrant. Zijn columns verschijnen zowel op Up in the Sky als in Piloot & Vliegtuig. Regelmatig kiest Goof het luchtruim, de ene keer in een Cessna O-2A, de andere keer in een Yak-52.

Gerelateerde Artikelen

Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

18/06/2025Redactie

Airlines buitelen over elkaar heen in Parijs

18/06/2025Redactie

Eerste Syrië-vluchten vanuit EU herstart

18/06/2025Redactie
Recent

Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

18/06/2025

Airlines buitelen over elkaar heen in Parijs

18/06/2025

Eerste Syrië-vluchten vanuit EU herstart

18/06/2025
Populair

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?