fbpx
InnovatieNieuwsOnderwerpenVliegvelden

Seattle onderzoekt mogelijkheden voor grootschalige inzet bio-fuel

De luchthaven van Seattle gaat samen met Alaska Air en Boeing onderzoeken welke praktische problemen er zijn om op grote schaal biobrandstof te gebruiken op het vliegveld. Dit meldt de Seattle Times.

De drie partijen gaan in het onderzoek bekijken welke infrastructuur er nodig is om een mix van biobrandstof en kerosine bij de vliegtuigen op Seattle Tacoma te krijgen. Eén van de vragen is bijvoorbeeld of het normale brandstofnetwerk geschikt is om de brandstof doorheen te laten lopen. Een ander punt van aandacht is hoe de brandstof op het vliegveld komt. Een goede infrastructuur is volgens de partijen essentieel om biobrandstof op grote schaal te kunnen inzetten in de toekomst.

Naast de infrastructuur is ook een partij nodig die de brandstof wil produceren.  “We hopen de producenten aan boord te krijgen als we laten zien dat de maatschappijen om de brandstof vragen en het vliegveld er klaar voor is”, aldus Joe Sprague, communicatiemanager bij Alaska Airlines. De airline maakte in 2011 75 passagiersvluchten met Boeing 737’s die op een mix van biobrandstof en kerosine vlogen.

Op lange termijn willen de drie partijen een “significant deel” van de vluchten op de luchthaven laten vliegen op biobrandstof. Boeing zal de luchthaven en de maatschappij bijstaan met advies over het inrichten van een ‘supply chain’. De biobrandstof moet van buitenaf worden aangevoerd.

De luchtvaartindustrie moet de komende jaren de emissie van broeikasgassen sterk terugdringen. De luchthaven van Seattle moet de uitstoot met 25 procent verminderen. Volgens Sprague is biobrandstof één van de sleutels hiervoor. “Wat ons echt gaat helpen zijn alternatieve brandstoffen. Biobrandstof is de beste kans”, zegt hij.

Er zijn meer maatschappijen die bezig zijn met alternatieve brandstoffen. Het Japanse ANA gaat deels vliegen op een mix van kerosine en algen en ook KLM is actief bezig. De maatschappij vloog bijvoorbeeld in 2014 zes maanden met een Airbus A330-200 deels op biobrandstof en deels op kerosine tussen Schiphol en de Nederlandse Antillen.

 

 

 

 

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button