Vrachtmaatschappij Cargolux start met aannemen en trainen van 100 nieuwe piloten.
De maatschappij heeft inmiddels 52 kandidaten geselecteerd en begint in januari met de eerste acht op te leiden. Elke maand tot en met juli volgen er weer acht.
De overige 48 plaatsen moeten nog gevuld worden. De volgende sollicitatierondes zijn in februari, maart en april. Deze groep piloten zal vanaf juli worden getraind om op Cargolux vluchten te kunnen gaan uitvoeren.
CAO
Cargolux heeft het verlichten van de werkdruk en het rooster makkelijker rond krijgen als doel voor komend jaar. De balans werk-vrije tijd zal voor piloten verbeteren door de komst van een nieuw stand-by systeem en mogelijkheden part-time te gaan werken. De directie hoopt met deze maatregelen nu wel tot overeenkomst te kunnen komen met de vakbond. Cargolux wil ook groeien. Tot het derde kwartaal van 2016 wordt de vloot met één toestel uitgebreid naar 26. Er gaan twee omgebouwde B747-400BCF’s uit de vloot en daar komen drie B747-400F’s, met neusdeur voor terug. Naast de 100 piloten komen er ook nog 20 andere arbeidsplekken die ingevuld moeten worden.
Sollicitanten
De nieuwe piloten beginnen als first officer. De onlangs gesloten nieuwe CAO is meteen van kracht voor de nieuwe piloten. De vakbondsleider zegt over het aannamebeleid van Cargolux: “The hiring of 100 additional pilots marks a strong sign in guaranteeing growth in Luxembourg and reinforcing Luxembourg as a logistics hub. This will further help preventing fatigue of Cargolux pilots; which is an important step for enhancing the safety of flight operations.”
Solliciteren kan nog. Een sollicitant heeft minimaal een ATPL nodig en moet gewerkt hebben als first officer.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!