Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Schiphol sleept zonnepark voor de rechter

    20/06/2025

    KLM schrapt alle vluchten naar Midden-Oosten

    19/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Een historisch moment – Column Hans de Jong
Column

Een historisch moment – Column Hans de Jong

Hans de JongDoor Hans de Jong21/12/2015Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Na decennia lang geïsoleerd te zijn geweest door het embargo van de VS, werd op 16 december de nieuwe luchtvaartovereenkomst overeengekomen tussen onderhandelaars uit de VS en die van Cuba. De grote VS carriers staan al te trappelen om de directe lijnvlucht verbindingen tussen beide landen te herstellen en daarmee zowel het VFR vervoer als het toeristische verkeer een impuls te geven, hoewel de wetgeving in de VS er nog wel voor moet worden aangepast, dus maar hopen dat het Amerikaanse Congres niet al teveel zand in de machine zal strooien. Mijn goede collega, Mayda Molina Martinez, van de Cubaanse luchtvaartautoriteit, waarschuwde er tijdens het recente IATA diner in Havana, ter viering van het 70 jarig bestaan van deze organisatie, overigens wel voor al te hoge verwachtingen enigszins te temperen, aangezien de luchthaven infrastructuur aanzienlijk moet worden verbeterd en uitgebreid om de grote toestroom van Amerikanen en in de VS wonende Cubanen te kunnen accommoderen. Overigens vond ook de oprichtingsvergadering van IATA plaats in Havana en wel in april 1945 om precies te zijn. Met 57 airlines uit 31 landen ging men van start. Mag ik van harte aanbevelen de speech van Tony Tyler op de IATA website.

What a coincidence
Toen ik dit bericht las, gingen mijn gedachten terug naar mijn persoonlijke ervaringen met de Cubaanse luchtvaartautoriteiten.
Ik bewaar nog steeds goede herinneringen aan mijn bezoeken aan Havana en in het bijzonder aan collega Mayda, die ik zowel tijdens bilaterale onderhandelingen over de Nederlandse luchtvaartovereenkomst met Cuba als counterpart ontmoette, als tijdens de zittingen van ICAO Assembly die om de drie jaar in Montreal worden gehouden. Zowel door haar als door mijn collega van het Amerikaanse Department of Transportation werd Nederland telkenmale benaderd om steun te geven aan de positie van beide landen. Een duivels dilemma.

Unmanned aerial vehicle
Ook werd deze week bekend dat de Amerikaanse FAA elke Amerikaan (boven de leeftijd van 13 jaar) en in het bezit van een Unmanned aerial vehicle (een Drone dus) verplicht deze vanaf 21 december te registeren. Daarvoor krijg je een certificaat en kan je genieten van je speeltje. Wel beneden de 400ft blijven en even toestemming vragen als je dichter dan vijf mijlen van een luchthaven wilt gaan vliegen. De handhaving lijkt me geen sinecure, maar als je gepakt wordt dan is de straf niet mals. Maximaal $ 27.500 aan boete of drie jaar de gevangenis in. De focus van de FAA ligt primair op de voorlichting. “Unmanned aircraft operators are aviators and with that title comes a great deal of responsibility,” zei de Amerikaanse minister van Transport, Foxx. Ook in het strategisch luchtvaart document van de Europese Commissie dat op 7 december het levenslicht zag, worden in 2016 maatregelen aangekondigd, maar het lijkt er op dat de Europese Commissie een meer allesomvattende benadering nastreeft. Zo wordt er gesteld dat de huidige (Europese) veiligheidsregelgeving, ondermeer neergelegd in Verordening 216/2008 het gebruik van drones niet borgt. Ook is de Commissie van mening dat de grote variëteit van en het verschillend gebruik een risked based benadering vergt. Afwachten dus maar waar Europa mee komt het komend jaar.

Emirates A380
Tenslotte ook weer de nodige opwinding in luchtvaart minnend Nederland over het al dan niet verlenen van additionele capaciteitsrechten aan Emirates. Staatssecretaris Dijksma heeft inmiddels de tweede A380 operatie van Emirates goedgekeurd. Haar argumentatie lijkt me correct, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar even gelukkig mee is. De bestaande luchtvaartovereenkomst met de VAE laat haar echter weinig keuze. Nu maar hopen dat er snel een mandaat komt van de Europese ministers van Transport om de Europese Unie te laten onderhandelen.

Feestdagen
Graag sluit ik af met de wens geleend uit de preambule van de Chicago Conventie: “WHEREAS the future development of international civil aviation can greatly help to create and preserve friendship and understanding among the nations and peoples of the world”

Laten we proberen om, ieder vanuit onze eigen verantwoordelijkheid, daaraan in 2016 een (bescheiden) bijdrage te leveren.
Ik wens u het aller beste voor de komende feestdagen.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Airbus A380 Column Cuba Drone Emirates Hans Hans de Jong
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Hans de Jong

Columnist. Hans is onafhankelijk luchtvaartconsultant. Hij helpt Indonesië om de luchtvaartveiligheid te verbeteren en is voorzitter van de Stichting vrienden van AviAssist. Hans maakte voor Nederland ruim honderd bilaterale luchtvaartafspraken.

Gerelateerde Artikelen

Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

21/06/2025Hugo Sassen

Veteranentranen | Column Goof

15/06/2025Goof Bakker

KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

14/06/2025Netty Buijing
Recent

Ryanair 737-passagiers snappen besluit niet

22/06/2025

Ongelukkig begin voor gloednieuwe American Airlines 787

22/06/2025

Balletje ligt bij Eindhoven Airport

22/06/2025
Populair

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Eerste Syrië-vluchten vanuit EU herstart

18/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?