Nederlanders vliegen steeds vaker met low-cost carriers naar hun bestemming. Dit blijkt volgens het CBS uit cijfers. Vorig jaar vloog ruim een derde van alle passagiers op Nederlandse luchthavens met een prijsvechter.
Het aantal reizigers voor prijsvechters is sinds 2004 verdubbeld naar twintig miljoen reizigers, becijfert het CBS.
De groei komt vooral ten goede van Eindhoven, Rotterdam, Maastricht en Groningen. Op Eindhoven vliegen uitsluitend prijsvechters, die in 2014 3,9 miljoen passagiers vervoerden van en naar het vliegveld. Groningen en Maastricht moeten het ook hebben van low-cost carriers: op beide luchthavens kwamen vorig jaar ongeveer 200.000 passagiers aan, bijna allemaal met prijsvechters. Het CBS rekent Transavia, Easyjet en Ryanair tot de grootste prijsvechters. Rotterdam wordt naast Schiphol als enige luchthaven structureel bediend door full service carriers als British Airways, CityJet en Turkish Airlines.
Schiphol blijft de grootste luhcthaven, ook voor prijsvechters. Inmiddels vliegen Ryanair, easyJet, Vueling en Transavia allemaal vanaf Schiphol. Ruim zeventig procent van de passagiers van prijsvechters stijgt op vanaf Schiphol. Volgens het CBS dragen budgetmaatschappijen fors bij aan de groei van de passagiersluchtvaart. Die steeg sinds 2004 met 37 procent tot 61 miljoen passagiers in 2014.
Londen blijft de favoriet onder passagiers van de prijsvechters. In 2014 vlogen 2 miljoen reizigers met een budgetmaatschappij van en naar Londen. Ook vakantieland Spanje is steeds vaker de bestemming, net als Turkije en Italië.