Er gaan geruchten dat CityJet bijna verkocht is. Bovendien heeft het bedrijf zes extra opties genomen op Superjet toestellen.
Verkoop
CityJet is vorig jaar gekocht door Intro Aviation van Air France-KLM. Intro Aviation heeft vaker noodlijdende maatschappijen opgekocht, hervormd en weer verkocht. De Irish Times zegt dat de mogelijk nieuwe eigenaar geen luchtvaartmaatschappij is maar een investeerder met ervaring in de luchtvaart. De gesprekken lopen nog en zouden voor het eind van het jaar afgerond kunnen zijn. CityJet wil niet reageren.
Na de koop begin 2014 door Intro Aviation zijn verlieslatende routes afgestoten en is VLM weer losgeweekt uit het bedrijf en verkocht. Begin 2015 is de voormalige topman Pat Byrne weer aangetrokken om het bedrijf te leiden.
Aankoop
CityJet wil van de brandstofslurpende Avro-vloot af en heeft daarvoor Sukhoi Superjets besteld. Het is één van de weinige Westerse bedrijven die dit vliegtuig koopt. CityJet heeft er 15 besteld en 10 opties. De opties worden nu uitgebreid naar 16. Byrne zegt dat hij voor het derde kwartaal 2016 beslist of hij de opties om gaat zetten in definitieve bestellingen. De maatschappij kiest voor de 98 stoelen variant van de Superjet.
Er komen nieuwe bestemmingen aan, waarschijnlijk in Italië en Scandinavië. Deze worden vanaf Dublin en Cork aangevlogen.
Lease constructie
CityJet heeft enige tijd geleden een deal binnengehaald van SAS. De maatschappij uit Ierland gaat vluchten van SAS uitvoeren en is 100% eigenaar van SAS dochter Blue1. CityJet heeft hiervoor acht Bombardier CRJ-900’s (en zes opties) besteld. SAS zelf vliegt ook met het toestel. De nieuwe CRJ’s worden in een wet lease overeenkomst door CityJet beheerd en gevlogen, maar zullen in SAS kleuren worden gespoten. Het SAS contract heeft veel uitbreidingsmogelijkheden. Er wordt gestart op twee bases, Helsinki en Stockholm. CityJet hoopt snel een derde toe te kunnen gaan voegen.
Ook vliegen er nog vijf toestellen van CityJet voor Air France tot eind 2017. Dit komt voort uit de verkoopdeal gesloten door Intro Aviation. CEO Byrne hoopt dat deze constructie verlengd wordt. Hij denkt op lange termijn 60 tot 70% van alle inkomsten te kunnen halen uit diensten op contractbasis, zoals lease. Er zijn onderhandelingen met twee andere maatschappijen gaande voor dergelijke contracten.