Rusland en Oekraïne weigeren radarbeelden aan de Onderzoeksraad te geven met mogelijke informatie over het neerhalen van MH17. Dat meldt de Telegraaf vandaag.
Volgens Wim van der Weegen, woordvoerder van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) zegt Oekraïne dat de primaire radarstations niet werkten op 17 juli 2014, vanwege gepland onderhoud. Ook waren de militaire stations niet in gebruik omdat er in het gebied geen defensievliegtuigen waren, aldus de regering in Kiev.
De enige informatie die Oekraïne gaf aan de OVV was de secundaire gegevens, die van de luchtverkeersleiding. Deze werkt op basis van transponders aan boord van vliegtuigen.
Als de transponder uit staat, is het vliegtuig ook niet te zien. Bij de vermissing van MH370 had de radar ook een belangrijke rol. Vlucht MH370 kon vermist raken doordat de transponder niet meer uitzond en het toestel niet meer te zien was voor de luchtverkeersleiding. De primaire radar van Maleisië heeft het toestel nog enige tijd gevolgd tot het buiten bereik verdween. Gevechtsvliegtuigen hebben hun transponders boven oorlogsgebied altijd uit staan, anders zijn ze immers makkelijk te volgen. Ook raketten zijn niet zichtbaar op secundaire radargegevens.
Volgens de Telegraaf werkte Rusland ook tegen. Dit land zou de radargegevens “niet opgeslagen” hebben, dit was niet nodig omdat de crash niet boven eigen grondgebied plaatsvond. ICAO verplicht beelden van ongelukken ten minste 30 dagen te bewaren. Rusland stuurde alleen videobeelden van radarstations, maar die beelden konden volgens de OVV makkelijk aangepast zijn.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de gecrashte 777 vind je hier.